Nyt kannattaa mennä Turun
taidemuseoon. Se jatkaa nimittäin näyttelyiden sarjaa, jossa
esitellään varhaisia kotimaisia modernisteja. Viime vuonna esillä
oli Helene Schjerfbeck, edellisenä vuonna Ellen Thesleff, nyt vuoron
on saanut Tyko Sallinen (1879-1955). Alakerran kahdeksan salia
täyttää nyt Sallisen omintakeinen ja aikanaan paljon kohua
herättänyt taide. Modernistina Sallinen oli Suomessa uranuurtaja ja
sai aikaan kolme "sotaa": kotimaan taidepiirit kokivat
voimakasta muutosvastarintaa Sallisen uudenlaista ilmaisua kohtaan.
Mutta ei Sallinen toki tyyliään –
tai tyylejään itse ollut keksinyt. Hän omaksui 1900-luvun parin
ensimmäisen vuosikymmenen eurooppalaiset virtaukset ja sovelsi niitä
suomalaiseen kuvakulttuuriin.
Tyko Sallinen: Hihhulit, öljy vanerille, 1918. Kuva: TJ |
Tyko Sallinen: Taiteilijan äiti, öljy kankaalle, 1916. Kuva: TJ |
Näyttely
on rakennettu sillä tavoin katsojaystävällisesti, että
keskeisimmät maalaukset ovat heti ensimmäisessä kahdessa salissa.
Heti ovesta sisään astuttaessa edessä on Hihhulit
(1918), joka on lainattu Sara Hildénin taidemuseosta Tampereelta.
Kuulin eräältä Sallis-tutkijalta, että Hihhuleita on useita ja
tämä hieno versio on vain yksi niistä. Todellakin, samassa salissa
on toinenkin Hihhulit,
samalta vuodelta, tosin pienempänä versiona. Muita tämän
ensimmäisen salin hienoja töitä ovat Jytkyt
(1918), Tappelu
(1919), Kääpiö
(1914-1915)
ja Taiteilijan
äiti
(1916).
Museossa
käynnin "rituaalia" (käsite Carol Duncanilta) on käytetty
hyvin apuna näyttelyä suunniteltaessa. Todellakin, sillä on
merkitystä, mitä missäkin salissa on esillä ja missä
järjestyksessä, ja kuinka tiiviisti. Sanoisin, että mitä
aikaisemmin keskeiset teokset tulevat museokävijän "reitillä"
vastaan, sen enemmän energiaa heillä on paneutua niihin. Ja jos
salissa on liian monta teosta, tai liian paljon tekstejä
luettavaksi, katsojalle tulee "ähky". Sallis-näyttelyssä
ei kuitenkaan ole mahdollisuutta tällaiselle "ähkylle".
Jo siksikin, että Turun taidemuseo on melko pieni, ja jos katsoja on
tullut vain Sallista katsomaan, kahdeksan pientä salia on juuri
passeli määrä, enemmänkin pystyisi kerralla sulattamaan.
Ensimmäisen
salin työt ovat vuosilta 1916-1919. Ne ovat paria poikkeusta lukuun
ottamatta (Kääpiö,
Taiteilijan äiti)
tiiviitä joukkokohtauksia, joissa kehykset tuntuvat sullovan
sisäänsä suuren määrän ihmisiä, jotka on kuvattu vieri
vieressä, osin limittäinkin. "Sallinen" näkyy näissä
töissä hyvin, ne eivät ole uran alusta tai lopusta, vaan
intensiivisimmän luomiskauden ajalta, joka ajoittui 1910-luvulle.
Kun katson Hihhuleita,
mieleen tulee väistämättä Pablo Picasson Les
Demoiselles d´Avignon
vuodelta 1907, vaikkakin Sallisen työ on paljon rauhallisempi ja
harmonisempi. Aivan kuin Sallinen olisi rohkaistunut Picasson työn
perusteella sekä asettelemaan hahmonsa että esittämään
henkilönsä primitiivisesti, alkukantaisesti. Vaikutteiden etsiminen
alkukantaisista kulttuureista oli vuosisadan vaihteessa muodissa
Euroopassa. Picasson lisäksi Paul Gauguin (1848-1903) etsi tällaista
innoitusta ja matkusti Martiniqueen ja Tahitille jo 1890-luvulla.
Saksalainen taiteilijaryhmä Die Brücke (1905-1913) perusti
taiteensa juuri primitiiviselle kuvastolle.
Tyko Sallinen: Hihhulit 1918 (yksityiskohta). Kuva: TJ |
Tässä kohden on
ottaminen huomioon, että Suomessa kansan rodullinen alkuperä oli
kovasti tapetilla juuri 1910-luvulla, kuten salin
informaatioteksteistä sain lukea. Olette varmaan kuulleet väitteen,
että suomalaiset olisivat rodullisesti sukua mongoleille –
ja tiedätte varmaan myös sen, että tämä väite sai osakseen
ankaraa kritiikkiä. Kuka nyt mongoleille haluaisi sukua olla, me
haluamme olla sukua Euroopan kulttuurikansoille emmekä millekään
paimentolaiskansalle. Jossakin näyttelyn tekstissä Sallista
kuvattiin sanalla "räyhähenki". Olisiko hän luonteeltaan
ollut sellainen vastarannan kiiski, joka tieten tahtoen asettuisi
sille kannalle, jota suurin osa kansasta vastustaa? Niin tai näin,
Hihhulit
ja salin muut ekspressiiviset teokset esittävät ihmisiä, joiden
kasvot ovat kuin kirveellä veistetyt ja enemmän tai vähemmän
primitiiviset. Hihhulit-maalauksessa
yhtä mieshahmoa voisi luonnehtia mongoliksi, yksi taas muistuttaa
Helsingin rautatieaseman (Eliel Saarinen, vihittiin käyttöön 1919)
"kivimiehiä".
Tyko Sallinen: Hihhulit 1918 (yksityiskohta). Kuva: TJ |
Ensimmäisessä
salissa pari Sallisen maalaamaa muotokuvaa ansaitsevat niin ikään
tulla tässä mainituiksi. Kääpiö
(1914-1915) sekä Taiteilijan
äiti
(1916) esittävät samankaltaisia, pyyleviä ja paksujen vaatteiden
peittämiä kansanihmisiä. Kääpiö hymyilee muotokuvassaan, mutta
Sallisen äiti poseeraa vakavana kuin Niskavuoren vanha emäntä.
Molemmat muotokuvat sopivat siihen Sallis-käsitykseen, että hän
halusi järkyttää ihmisiä taiteellaan. Oman äidin esittäminen
juuri tuolla tavalla tuskin imarteli äitiä itseäkään, ja kääpiön
kuvaaminen taas ei ehkä niinkään rujoudellaan (Kääpiö
on oikeastaan aika viehättävä teos), vaan aihevalinnallaan. Ei
oltu totuttu siihen, että jotain sellaistakin ikuistettaisiin
muotokuvaan, joka ei ole kaunista. Tällainen aiheen valinta taas
juontaa Ranskaan 1800-luvun puoleen väliin, jolloin Gustave Courbet
(1819-1877) ravisteli yleisöään realistisilla kuvillaan. Courbet
etsi aiheensa mm. työläisten ja maalaisväestön arjesta. Kääpiö
aiheuttikin "sodan" Suomessa, järjestyksessä jo toisen.
Ensimmäinen "Sallis-sota" syttyi vuonna 1912, kun
taiteilija osallistui ensi kerran Suomen Taideyhdistyksen
kevätnäyttelyyn.
Tyko Sallinen: Silittävä räätälinkisälli, öljy kankaalle, 1905. Kuva: TJ |
Toisessa
salissa on teoksia vuosilta 1905-1914. Näiden joukossa on maisemia,
yksi laatukuva (arkipäiväisiä toimia kuvaava työ) ja pari
muotokuvaa. Laatukuva, Silittävä
räätälinkisälli
(1905) on harvinaisen miellyttävä ja harmoninen teos, ja totta
puhuen mielestäni yksi näyttelyn parhaita Sallisia. Tosin se ehkä
on myös melko epätyypillinen Sallinen. Pieneen kuvaan taiteilija on
onnistunut luomaan hieman uneliaan, lämpimän ja keskittyneen
tunnelman. Silityshuoneen tuoksun voi miltei tuntea. Silmää
miellyttää myös siveltimenkäyttö: paksuhko maalipinta ja
säännölliset pystysuorat, vaakasuorat ja perspektiivinmukaiset
viistot siveltimenvedot rytmittävät maalausta. Silti työ näyttää
olevan hieman keskeneräinen, sillä silittäjän käsiä ei ole
maalattu, ne on vain piirretty harmaalle pohjalle. Ehkä niiden
viimeistely ei ollut Sallisen mielestä niin olennaista. Tämä ei
kuitenkaan juurikaan häiritse katselunautintoa.
Tyko Sallinen: Mirri, öljy kankaalle, 1909. Kuva: TJ |
Tämän
salin tärkein työ on kuitenkin Mirri
(1909). Se on se tunnetuin Mirri. Näyttelyssä on kaikkiaan
kahdeksan Mirriä eli taiteilijan ensimmäistä vaimoa Helmi
Vartiaista (1888-1920) esittävää maalausta sekä kaksi työtä,
joiden mallina hän on mahdollisesti toiminut. Vartiainen lienee
ollut melko rehevä ja persoonallisen näköinen nainen, mikäli
Sallisen pensselinjälkeä on uskominen. Lähes kaikki Mirri-kuvat
ovat enemmän tai vähemmän sensuelleja. Vartiainen oli alun perin
Sallisen malli, jonka kanssa hän avioitui vuonna 1909.
Kolmas
sali tarjoaa lisää sensuellia Sallista. Esillä on teoksia vuosilta
1910-1917. Joukossa on saunakuvia, joissa alastomat rehevät naiset
istuvat lauteilla. Tässä salissa on myös alastonkuva Mirristä,
joka esittää kohteensa mielestäni positiivisessa valossa ja on
oikeastaan aika hienostunut ja herkkä. Saunassa
(1914) esittää kolmea naista lauteilla. Kaksi vihtoo, yksi tutkii
vartaloaan. Teoksessa on voimakkaat värit, raikkaammat kuin
ensimmäisen salin töissä. Värit ovat oikeastaan melko kylmiä
eivätkä saunan kuumuus ja hikinen tunnelma välity katsojalle. Ehkä
mallit vain poseeraavat Salliselle saunassa ja ovat vihtovinaan,
vaikka sauna on kylmänä. En tiedä, maalasiko Sallinen suoraan
mallista vaiko omasta päästään. Tässä salissa viimeisenä on
esillä myös miellyttävä muotokuva, Kuplettilaulaja
Alfred Tanner
(1912). Tanner poseeraa hieman hankalannäköisessä asennossa
puolihymyilevä ilme kasvoillaan. Silti muotokuva on mielestäni
edukseen Tannerille. Se on kuva, joka jää helposti mieleen.
Tyko Sallinen: Saunassa, öljy kankaalle, 1914. Kuva: TJ |
Sallinen
matkusti Pariisiin heti avioiduttuaan Mirrin kanssa ja tutustui
siellä ajan ranskalaiseen taiteeseen. Kubistit ja fauvistit olivat
kenties ne merkittävimmät taiteilijaryhmät, mutta
neoimpressionistejakin sieltä löytyi, mm. Paul Signac (1863-1935)
ja Kees van Dongen (1877-1968). Rolf Nummelin mainitsee teoksessa
Konsten
i Finland,
että erityisesti van Dongenin värinkäyttö teki Salliseen
vaikutuksen. Ehkä van Dongenin värit ovat räikeämmät kuin
Sallisella, mutta jotakin lienee mukaan tarttunut. Huomasin, että
van Dongenilla on hieman samantapaisia naiskuvia kuin Sallisen
Mirrit. Heitänkin tähän oletuksen sen enempää Sallista
tuntematta, että Mirri-kuvien sarja alkoikin juuri Pariisissa. Myös
Signacin neoimpressionistissa maalauksissa on joitain yhtäläisyyksiä
Salliseen, etenkin hänen maisemiinsa, mutta oletan näiden
vaikutteiden tulleen suodatettuina Alfred William Finchin
(1854-1930), belgialaissyntyisen suomalaistaiteilijan, kautta.
Tyko Sallinen: Helmikuu, öljy kankaalle, 1911. Kuva: TJ |
Seuraavassa
salissa on esillä karjalaisia maisemia, joissa nämä ranskalaiset
vaikutteet nimenomaan näkyvät. Kaikuja –
ainakin mitä tulee väreihin –
on mielestäni myös Magnus Enckelliltä (1870-1925) ja Raoul Dufyltä
(1877-1953). Voimakkaat kylmät värit ja leveät siveltimenvedot,
jotka jättävät sinne tänne valkoiseksi pohjustettua kangasta
näkyviin, ovat tämän salin töille ominaisia. Aivan kuin
Sallisella olisi ollut kokeiluvaihe, jolloin hän teki juuri
tämänlaisia maisemia. Salissa kaksi oli aivan erilaisia maisemia,
hieman perinteisimpiä nimittäin. Maalaukset ovat vuosilta
1910-1914. Mukana on myös herkkä akvarelli Mirristä vuodelta 1913
sekä muotokuva karjalaistyttö Riitasta (1911). Karjalaismaisemien
joukossa on myös Sateenkaari
(Saint-Malo) (1914)
Ranskasta, mutta mikään siinä ei Ranskaan viittaa, pikemminkin
Suomeen. Samaa sarjaa se on salin muiden töiden kanssa.
Erilaisuutensa ansiosta nämä maalaukset ovat näyttelyn muihin
teoksiin verrattuina raikkaita poikkeuksia ja sellaisena, ikään
kuin viileänä hengähdystilana tiiviiden joukkokohtausten ja
hikisten saunakuvien jälkeen nämä maisemat tuntuvat raikkailta.
Viides
sali tarjoaa puolestaan aivan erilaisia töitä. Koko sali on täynnä
naiskuvia, joista suurin osa esittää Mirriä. Mukana on myös pari
Helmi Vartiaisen itse maalaamaa muotokuvaa sekä Sallisen Omakuva
krapulassa
vuodelta 1914. Kun tämän salin kuvia katselee, tulee mieleen
ajatus, että naiset (ja Sallinen) ovat rosoisen vanhanajan
ikkunalasin takana, joka saa ääriviivat väreilemään. Tai sitten
kaikki tämän salin Salliset on nimenomaan maalattu krapulassa.
Krapula lienee ollut taiteilijalle tuttua, koska hän rakensi
Tuusulanjärven taiteilijayhteisöön oman huvilansa, jolle antoi
nimen Krapula. Tarkoittaneeko Omakuva
krapulassa
sitä, että taiteilija on nauttinut liikaa alkoholijuomia vai sitä,
että omakuva on tehty Krapulassa? Jos harkintakyky on pettänyt, se
on pettänyt ehkäpä naapuriateljeessa, joka oli Jalmari Ruokokosken
(1866-1936) Humalaksi ristitty huvila.
Tyko Sallinen: Omakuva krapulassa, öljy kankaalle, 1911. Kuva: TJ |
Seuraava
sali esittelee sekä muotokuvia että luostariaiheisia kuvia, kuten
Luostariveljien
hyvästijättö
vuodelta 1926. Tämä työ muistuttaa taas ensimmäisen salin
tiiviitä joukkokohtauksia. Salin työt ovat vuosilta 1917-1926.
Joukossa on yksi maisema, nimittäin viehättävä Turun
ulkopuolelta
vuodelta 1918. Maalaus Luostarin
navetta
vuodelta 1924 on tiivis esitys, jossa luostarin lehmät ovat sikin
sokin ja munkki oikealla on ilmeisesti niitä ruokkimassa hieman
hätääntynyt, epämääräinen ilme kasvoillaan. Teos on samaan
aikaan sekasortoinen ja harmoninen, kuten monet 1910-luvun kubistiset
työt. Kubismi siitä tosiaan mieleen tuleekin, sekä Picasson hieman
varhaisempi primitivismi. Teos on kaiken kaikkiaan hyvin miellyttävä
laatukuva munkin ollessa jopa hieman surkuhupaisa hahmo sympaattisten
eläinten keskellä.
Tyko Sallinen: Luostarin navetta, öljy kankaalle, 1924. Kuva: TJ |
Tyko Sallinen: Turun ulkopuolelta, öljy kankaalle, 1918. Kuva: TJ |
Turun
ulkopuolelta
näyttää maisemalta, jossa tuulee kovaa, oikealta vasemmalle. Aivan
kuin rakennuksetkin olisivat kallellaan vasemmalle. Niiden katot
samoin kuin maastokin, ovat rosoisia, jollakin lailla lepattavia.
Maisemaa on mahdoton sijoittaa kartalle ilman arkistotutkimusta,
mutta mäkistä näyttää maasto olevan. Tässä työssä taivas tuo
mieleen August Strindbergin (1849-1912) maalaustyylin. Erityisen
hyvin tämä näkyy Kilpajuoksu-teoksessa
vuodelta 1917, jossa on kaksi juoksevaa hevosta. Haalistuneen
näköiset maavärit ovat saaneet kirkkaan korostuksen paksuhkojen
siveltimenvetojen harjoilla. Vaikutelman luovat sekä harjakohdista
heijastuva valo että taitavasti maalaukseen sijoitetut vaaleammat,
harmaat ja valkoiset vedot. Tunnelma synkästä myöhäissyksyn
päivästä välittyy katsojalle, samoin kuin ilman kylmyys (oli
sitten tarkoitus tai ei).
Tyko Sallinen: Kilpajuoksu, öljy kankaalle, 1917. Kuva: TJ |
Tyko Sallinen: Äiti ja lapsi (Katarina ja Tirsi Sallinen), öljy kankaalle, 1929. Kuva: TJ |
Toiseksi
viimeinen sali (seitsemäs) tarjoaa jotain aivan erilaista, nimittäin
pari viehättävää muotokuvaa Sallisen myöhemmästä puolisosta
Katariinasta (Katarina Tschepurnoff), toisessa on mukana myös heidän
lapsensa. Äiti
ja lapsi (Katarina ja Tirsi Sallinen)
on vuodelta 1929 ja Kaarina
(Katarina Sallinen)
vuodelta 1922. Molemmat noudattavat ennemminkin klassista
akatemiamaalausta kuin modernistisia tuulia kuten aikaisemmissa
saleissa. Mieleen tulevat jopa renessanssin mestarit Tizian ja
Rafael. Etenkin Kaarina
muistuttaa Tizianin Violantea
(1515-1518).
Tyko Sallinen: Kaarina (Katarina Sallinen), öljy kankaalle, 1932. Kuva: TJ |
Viimeinen
sali tarjoilee katsojalle Sallisen Amerikan-matkallaan 1912-1913
tekemiä piirroksia ja painotöitä, joista yksi on pilapiirros.
Esillä on myös mainio muotokuva Räätäli
Bergman
vuodelta 1913. Amerikan-kuvat jatkuvat muutamalla kuvalla myös aulan
käytävillä.
Turun
taidemuseon Sallis-näyttely on varsin kattava otos taiteilijan
tuotantoon. Kuten olen jo tuonut esiin, ripustus on toteutettu
museokävijää ajatellen ollen temaattinen muttei kronologinen.
Tällaisia näyttelyitä tarvitaan jatkossakin. Viittaan Hämeenlinnan
hienoon Holmberg-näyttelyyn ja Turun aiempaan
Schjerfbeck-näyttelyyn. Ripustukset, jotka nostavat hetken ajaksi
taidehistoriamme merkkihenkilöitä jalustalle, palvelevat myös
sivistyksellisessä mielessä yleisöä. Miten olisi seuraavaksi
vaikka jokin hieman enemmän varjoon jäänyt taiteilijamme, kuten
vaikkapa E.J. Löfgren tai jos modernimpaa halutaan, vaikkapa J.
Ruokokoski? Tai miksei vaihteeksi vaikka kuvanveistoa? Robert Stigell
kenties? Tyko Sallinen-näyttely on esillä Turun taidemuseossa
7.1.2018 asti.
Lähteet:
Sallinen-näyttelyn opastustekstit saleissa sekä Nummelin, Rolf,
ˮNya
strömningar inom målerietˮ
teoksessa von Bonsdorff, Bengt et al., Konsten
i Finland,
Helsingfors 1998.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti