Cornelius Colliander: Kulho. Kuva: TJ |
Savi. Ikiaikainen materiaali. Savi
tarttuu saappaisiin tai siihen voi upottaa jalkansa, jos aikoo uida
suomalaisissa joissa. Se on myös materiaali, josta
kreikkalaiset tekivät amforansa ja hydriansa sekä roomalaiset
tiilensä, jotka edelleen uhmaavat aikaa ikuisessa kaupungissa. Se on
talousastioiden raaka-aine kautta aikain sekä perinteinen
kuvanveiston materiaali. Kuvanveistäjä Johannes Takanen nosti sitä
Virojoen pohjasta ja muotoili yhden parhaista rintakuvistaan,
Carolina Lydeckenin rintakuvan vuonna 1870.
Cornelius Colliander: Korkeat maljakot, shinolasite. Kuva: TJ |
Cornelius Colliander: Ruukut (suolalasite). Kuva: TJ |
Savi
jos mikä kantaa monenlaisia kulttuurisia merkityksiä. Toiselle se
on likaa, toiselle arvokasta raaka-ainetta taiteen tekemiseen,
toiselle kippojen ja kuppien raaka-aine. Turun Taidekappelissa on nyt
avautunut näyttely, jossa on esillä paraislaisen keraamikon
Cornelius Collianderin töitä. Näyttelyn nimi kertoo saven
luonteesta paljon: I elden skapad (Tulessa luotu).
Tällainen näyttely sopii ihanteellisesti tähän ympäristöön,
jossa käsittelemätön suomalainen puu on pääosassa. Collianderin
savityöt täyttävät kappelin näyttelyalueen. Luonnon läsnäolo
tuntuu nyt Taidekappelissa vahvana. Kirjoittaessani tätä paikan
päällä metsäinen mäenrinne aukeaa ikkunasta eteeni. Syksyisen
harmaus, metsän vihreys ja punaiset pihlajanmarjat värittävät
näkymää. Orava laskeutuu puusta. Matalassa, pitkässä ikkunassa
näkyvät kesän lukuisien vesisateiden harmaat jäljet.
Cornelius Colliander: Ruukku vahakuvioilla. Kuva: TJ |
Mutta
sitten itse asiaan. Collianderin saviastiat ovat kaikki pinnoitettuja
eli niissä on lasite, glasuuri. "Lasite on ohut kerros
epäorgaanista seosta, joka kuumennettaessa muodostaa lasia esineen
pinnassa". (Sitaatti: Airi Hortling: Lasite ja lasittaminen,
http://www.airihortling.fi/Lasite_ja_lasittaminen.pdf). Lasite voi
koostua esim. boorista, litiumista, liidusta tai maasälpästä.
Erilaisista lasitteista mainitaan näyttelyluettelossa suolalasite ja
shinolasite. Suolalasite tarkoittaa sitä, että poltettaessa suolaa
heitetään uuniin ja tulessa kemiallisen reaktion seurauksena (savi
vs. suola) syntyy kiiltävä lasimainen kalvo saven pinnalle.
Shinolasite on pinnoitusmenetelmä, jossa matalassa lämpötilassa
poltettaessa esineen pinnalle muodostuu paksu valkoinen kerros. Tämän
näyttelyn shinolasitteiset työt ovat kuitenkin tumman punaruskeita
joten oletan, että väri johtuu maasälpästä tai raudasta.
Nimensäkin perusteella menetelmä on kotoisin Japanista.
Näyttelyn
työt ovat kaikki myynnissä, niinkuin Taidekappelissa yleensäkin.
Keramiikaksi tänne valitut teokset ovat myös aika kookkaita.
Huomaan kirjoittaessani liikkuvani harmaalla alueella, sillä en ole
aiemmin kirjoittanut ns. käyttötaiteesta. Englanniksi oikea termi
olisi applied art.
Ruotsalaiset puhuvat konsthantverkista,
taidekäsityöstä. Sitä tämä minusta on. Pitäisikö puhua
"teoksesta" vai "työstä" vai mistä? Colliander
on ammattimainen krukmakare,
"ruukkumaakari". Tällaisen keramiikan tekeminen vaatiikin
panostusta, sillä polttouunit ovat kaikkea muuta kuin joka
harrastajan vakiovaruste. Lisäksi näyttelyn suurimmat työt ovat
yli metrin korkuisia eivätkä ne mahdu kovin pieneen uuniin. Åbo
Underrättelsenin artikkelissa (ÅU 4.9.2017) taiteilija kertoo, että
osa teoksista on tehty nimenomaan Taidekappelin näyttelyä silmällä
pitäen. Teoksiin on pyritty saamaan omanlaista pintaa puu-uunissa
polttamalla, sanoo hän haastattelussa.
Cornelius Colliander: Suuri ruukku. Kuva: TJ |
Korkeat,
reilun metrin korkuiset saviastiat muistuttavat vanhan ajan
savupiippuja. Ne lienevät kookkaampia kukkavaaseja, joihin voisi
laittaa vaikka osmankäämiä. Siihenkin ne lienevät liian suuria.
Juhannuskoivu kenties? Jotkin matalammat, leveämmät ruukut tuovat
mieleen antiikin ajan keramiikan sitä kuitenkaan matkimatta.
Collianderin astioissa on materiaalista johtuvaa ikiaikaisen
perinteen tuntua mutta oma näkemykseni on, että hänen
tavoitteenaan on kuitenkin persoonallinen, ehkä jopa tunnistettava
ilmaisutyyli. Kaikki työt on tavalla tai toisella koristeltu, joko
maalaten, kasveilla kosteaan saveen jäljet painaen tai
raaputtamalla. Yhdessä ruukussa on painokuvioita, jotka muistuttavat
isokokoisen haarukan painalluksia. Mieleeni muistuu taannoinen
käyntini Kansallismuseossa, jossa on esillä kivikautista
keramiikkaa. Ns. kampakeraamisella kaudella (4200-2000 e.Kr.)
saviastioita koristeltiin kamman painalluksia muistuttavalla
tekniikalla. Saviesineissä on siten nähtävissä suora jatkumo
ihmisen historiankirjoituksen aamuhämäristä asti –
ja paljon pidemmältäkin ajalta, sillä historiallisen ajan
katsotaan tarkoittavan aikaa, josta on käytettävissä kirjoitettua
alkuperäisaineistoa. Suomessa tämä tarkoittaa vasta keskiaikaa,
Kreikassa tuo aika alkaa Homeroksesta 700-luvulla e.Kr.
Cornelius Colliander: Korkeat ruukut. Kuva: TJ |
Cornelius
Collianderin I
elden skapad- Tulessa luotu
on esillä Pyhän Henrikin Ekumeenisessa Taidekappelissa Turun
Hirvensalossa 1.10.2017 asti.
Lähteet:
Airi Hortling: Lasite ja lasittaminen,
http://www.airihortling.fi/Lasite_ja_lasittaminen.pdf)
http://www.kansallismuseo.fi/fi/kansallismuseo/opetus/opetuspaketit/esihistoria/tietoa/kivikausi/5
Åbo
Underrättelser 4.9.2017.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti