Olen tuntenut Pekka Leppälän jo
1990-luvun alusta lähtien. Lapsuuteni ja nuoruuteni Somerolla hän
antoi soittotunteja pianon- ja sähköurkujen soitossa Säästöpankin
alakerrassa sijaitsevassa pienessä kellarihuoneessa. Usein
saapuessani tunnille Pekka soitteli pianoa minua odottaessaan. Ja
miten hän soittikaan. Kevyesti, sujuvasti hän taikoi sävelmät
soittimestaan.
Kului
vähintään kaksikymmentä vuotta. Nuoruuden haaveet siitä, että
musiikista olisi tullut ammattini muuttuivat monen mutkan kautta
toteutuneisiin haaveisiin kuvataiteiden alalla, ei tosin itse taiteen
tekijänä vaan sen tutkijana. Sain päähäni ajatuksen, että
pyytäisin Pekkaa soittamaan muutama vuosi sitten tanssituissa
häissämme. Pekka tuli mielellään. Mies oli pysynyt samanlaisena,
minä olin muuttunut ujosta pojasta aikamieheksi. Mutta arvostus ei
ollut kadonnut mihinkään, päin vastoin vahvistunut. Pekka otti
myös viralliset hääkuvamme, sillä valokuvaus –
etenkin luontokuvaus –
on yksi hänen taiteenlajeistaan.
Pekka Leppälä: Telkkäkoiras, 2011. Vesiväri. Kuva: TJ |
Nyt
tänä kesänä vierailin vaimoni kanssa Somerolla Svenssonin
torpassa. Se on seurakunnan lähimmäispalvelukeskus, jossa
järjestetään mm. diakoniaruokailuja. Siellä on meneillään Pekka
Leppälän hyvin pienimuotoinen taidenäyttely. Näytteillä on
kahdeksantoista pienikokoista maalausta. Niin, maalaustaide on se,
josta Pekka ehkä parhaiten tunnetaan. Hänen tyylinsä on lähinnä
fotorealismi. Pikkutarkka viiva on oikeastaan se hänen bravuurinsa.
Hänen monet maalauksensa kuvaavat lintuja ja luontoaiheiden
maalarina Pekka onkin etevimmillään. Tämänkin näyttelyn helmiä
ovat tutut linnut, kuten Palokärki
vuodelta 2015 ja Telkkäkoiras
vuodelta 2011. Maalaukset hän tekee valokuviensa pohjalta. Näissä
töissä se, joka minutkin sai tätä kirjoittaessani hämmästymään
ja jota en aiemmin tiennyt, on se, että nämä työt ovat
akvarelleja. Ensimmäinen mielikuva vesiväritöistä yleensä on
hieman suttuinen, "vetinen" niin, että värit ovat vähän
levinneet. Mutta Pekan vesivärityöt eivät noudata tätä kaavaa.
Hän kertoo näyttelyinfossa noudattavansa von Wrightin veljesten
tapaa tehdä vesivärityö kerros kerrokselta niin, että lopputulos
on mahdollisimman tarkka. Pekka kirjoittaa olevansa
vastarannankiiski. Kun lähes kaikki maalaavat öljyväreillä, hän
tekee saman mutta vesiväreillä. Törmäsimme pari-kolme vuotta
sitten vähän samankaltaiseen taiteilijaan Ruotsissa, Skärhamnissa
sijaitsevassa Nordiska Akvarellmuseetissa. Kävimme katsomassa Lars
Lerinin näyttelyn. Hänenkin työnsä olivat suurelta osin hyvin
pikkutarkkoja, epävesivärimäisiä, mutta silti akvarelleja.
Vesiväri välineenä onkin mitä ilmeisimmin aliarvostettu. Sen
ilmaisuvoima on erilainen kuin öljyväreillä, mutta ei vähäisempi.
Vesiväri on herkkä ja sillä saadaan aikaan rauhallisia
tunnelmakuvia. Lerinkin maalasi lintuja, mutta meille hänen
mieleenpainuvimmat työnsä olivat kaupunkimaisemia. Tarkemmin sanoen
kerrostalojen profiileita, päivällä ja illalla. Verhot auki,
ihmiset sisällä, valot päällä. Lisäksi Lerin liitti töihinsä
aina kauniilla käsialalla kirjoitettua tekstiä.
Pekka Leppälä: Tilhi, 2016. Vesiväri. Kuva: TJ |
Vuoden
2016 Tilhi-nimisessä
työssä Pekka on sijoittanut linnun talviseen maisemaan, taustaksi
on maalattu vanhan ladon tai maalaistalon pääty. Vanha ja
ränsistynyt saa tässä työssä toimia ikään kuin kontrastina
tilhen pulleanjäykälle olemukselle oksalla, jossa on jäätyneitä
pihlajanmarjoja. Tunnelma maalauksessa on jähmettynyt. Ollaan
jossain toisessa maailmassa. Tunnistan kyllä tämän maailman.
Siihen törmään, kun tulen käymään maalla pitkästä aikaa ja
tunnen tarvetta pienelle kävelyretkelle joko metsätielle tai vanhan
tappurinmakasiinin nurkille. Siellä aika on seisahtunut. Samalla
lapsuuden muistot nousevat väkevinä mieleen. Ehkä Pekkakin törmää
joihinkin tunnelmiin menneisyydestään, kun löytää hylätyn ja
ränsistyneen mutta kauniin vanhan rakennuksen tai esineen. Monissa
hänen töissään nimittäin on tällaisia vanhoja hieman
ränsistyneitä tai ruosteisia elementtejä mukana kuten tässä
Tilhessä.
Kenties nämä ovat sielunmaisemia taiteilijan kotiseuduilta
pohjoisesta Suomesta. Tai sitten ne ovat peräisin
lounaishämäläiseltä tai varsinaissuomalaiselta maaseudulta, mutta
tunnelma niihin on haettu jostakin sielun syövereistä.
Pekka Leppälä: Palokärki, 2015. Vesiväri. Kuva: TJ |
Palokärki
(2015) on lintumuotokuva ilman tunnelmallista taustaa. Taiteilija on
valinnut rauhallisen vaalean peitevärillä (guassi?) taustan, jotta
lintu pääsee väriloistossaan parhaiten esiin. Koivunrunko on lähes
yhtä keskeisessä roolissa kuin itse lintukin, vaikka selkeästi
palokärki on itse "malli". Koivu on "miljöö".
Kyseessä on siis miljöömuotokuva linnusta. Sommittelu on tässä työssä oikein kiva. Tumma lintu oikealla luo pystysuoran kuvaelementin, hieman mutkalla oleva vaalea koivunrunko keskellä piirtyy selvänä siniharmaata taivasta vasten ja tuo maalaukseen eloa ja liikettä. Eloisuutta tuovat myös oikealla olevat koivunoksat. Ylä- ja alaosat täydentävät toisiaan, samoin vasen ja oikea puoli. Tämä työ on aseteltu niin, että mieleen tulee vaaka, jonka molemmissa kupeissa on yhtä paljon painoa.
Telkkäkoiraassa
(2011) on rauhallinen tunnelma. Lintu näyttäisi lentävän jollakin
suojärvellä tai lammella, vaarasta päätellen maisemat ovat
Someroa pohjoisemmat. Mietin, pitäisikö linnun lentosuunnasta tehdä
tulkintoja? Oikealta vasemmalle. Lentääkö se kohti jotain uutta,
tuntematonta? Vai palaako se kotiinsa? Uudessa visuaalisen kulttuurin
tutkimuksessa on teoria, että useimmiten kuvakentän vasemmassa
reunassa esitetään "tuttua ja turvallista" kun taas oikea
puoli on dynaamisempi ja siellä esitetään tai sieltä saapuu
kuvaan jotain uutta ja vierasta. En nyt oleta, että tämä olisi
sääntö, jota noudatetaan tiedostamatta. Mutta kyse voi olla myös
esim. kätisyydestä. Vasen käsi on oikeakätiselle passiivisempi,
oikea taas se, joka tekee. Tätä teoriaa vasten Pekan Telkkäkoiras
on matkalla kotiin.
Pekka Leppälä: Asetelma, 2012. Vesiväri. Kuva: TJ |
Otan
mukaan vielä yhden työn, joka on asetelma ja sellaisena oma taiteenlajinsa. Pekka on
sijoittanut pöydälle neuvostoliittolaisen likööripullon ja
lasimaljan, jossa on hedelmiä. Minua viehättää tässä työssä
toki pieni "nostalgia", mutta erityisesti tuo lasi
materiaalina. Eritoten hollantilaisia 1600-luvun mestareita
katsellessamme voimme todeta, miten öljyväreillä on mahdollista
saada silmää pettävän todellinen illuusio. Pekka toteuttaa saman
vesiväreillä. Sen perusteella, mitä tekstissäni aiemmin olen
kirjoittanut, en enää väheksy vesivärin kykyä toimia realistisen
esittämisen välineenä. Oletan, että juuri kerros kerrokselta
työskentelyllä on mahdollisuus aikaansaada näin hienoa jälkeä.
Läpinäkyvä materia näkyväksi.
Pekka
Leppälän näyttely Kesäkattaus
on esillä Somerolla Svenssonin torpassa (Vanhatie 20) 31.8. asti.
Svenssonin aukioloaika kannattaa tarkistaa netistä ennen vierailua,
http://www.svensson.fi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti