Piti käydä Helsingissä tässä
eräänä päivänä. Sattui olemaan maanantai, mutta onneksi Amos
Andersonin taidemuseo oli auki. Kolmen tunnin odotusaika ennen
Turun-bussin lähtöä kului siellä rattoisasti. Varsinaisesti menin
katsomaan Perustajan aarteet-näyttelyä ylemmissä
kerroksissa, mutta tutustuin sen jälkeen myös alakerran Generation
2017-näyttelyyn, joka esittelee
nuoria, nousevia taiteilijoita. Suhtauduin näyttelyyn aluksi
varauksella, sillä ajattelin esillä olevien teosten olevan jotain
lukion kuvaamataidon kerhon tuotoksia. Kaikki kunnia niille, mutta
yllätyin positiivisesti, sillä näyttely esittelikin täysiveristä
nykytaidetta. Juuri mistään ei huomannut, että osa taiteilijoista
ei ollut vielä edes täysi-ikäisiä, aihevalinnoista korkeintaan.
Oona Autio: Tilkkutäkki (2016-2017, villalanka). Kuva: TJ |
Kierros
jatkuu. Tekstiiliteoksiin voisi laskea myös Säde Rinteen (s. 1996)
kahdeksan pyöreän valkoiselle puuvillakankaalle kirjotun kuvan
muodostaman teossarjan Kiima.
Kuvat ovat häpeilemättömän pornograafisia ja toistavat aikuisten
elokuvista ja lehdistä tuttua kuvastoa. Rinteen työ on selvästi
provokatiivinen ja kyselee, missä menee hyvän maun raja taiteessa.
Jos aikuisviihde ei kuulu hyvän maun piiriin, kuuluuko taide, joka
eri tekniikalla (tässä kirjonta) toistaa samaa kuvastoa? Taiteessa
voi ja pitääkin saada ilmaista mitä tahansa, kunhan se ei... niin
mitä ei? Loukkaa ketään? Ei, sillä esim. uskovia kristittyjä on
loukattu taiteessa luvallisesti viimeistään 1960-luvulta lähtien.
Onko taiteella rajoja? Jaa-a. Nykytaide koettelee rajoja ja
ravistelee katsojia ja aina hieman perässä laahaavaa "virallista"
taide-elämää. Ehkä nykytaiteen kuuluukin hiukan järkyttää
tasapainoa? Valitettavasti en voi nyt liittää kuvaa Rinteen
teoksesta tähän. Ymmärrätte varmaan.
Sitten
on performanssin vuoro. Emma Sarpaniemen (s.1993) videoteos
(dokumentaatio performanssista) Self-studies 002 avautuu
katsojalle yhtä heikosti kuin aiemmassa postauksessa mainittu Antti
Laitisen Marionette.
Taiteilija tekee mustassa jumppa-asussa kerta toisensa jälkeen plién
(balettiliikkeen) mustaa taustaverhoa vasten. Teos ei sisällä
mitään muuta.
Aiemmin
pohdin performanssia taidemuotona. Sitä, että se on niistä
kaikkein vapain. Eikä siinä tarvitse olla edes ideaa. Millään
muulla tavalla en osaa Sarpaniemen performanssia selittää.
Näyttelyssä oli eräs toinenkin performanssi, joka toistettiin
kerran päivässä tietyllä kellonlyömällä. Siinä taiteilija
istui pienen pöydän ääressä ja joi lasin vettä. Tätä teosta
en nähnyt enkä muista taiteilijan nimeäkään, mutta yhtä
"vapaata taidetta" se on kuin Sarpaniemenkin työ. Taiteen
vapaus ei toki tee performanssitaiteesta muita muotoja huonompaa.
Omalla tavallaan sen rajaton vapaus viehättää.
Minttu Pyykkönen: Fallen Angels (2014-2017, sekatekniikka). Kuva: TJ |
Teoksen
nimeämisen "pakkoa" on kritisoinut esim. Jacob Hashimoto
nimeämällä abstrakteja teoksiaan hyvin yksityiskohtaisesti ja
mielikuvituksellisesti. Voisihan Pyykkösen teoksen nimi olla myös
vaikkapa se tavallinen "Untitled". Luulen tässä
tapauksessa nimivalinnan kuitenkin antavan katsojalle lukuavaimen.
Luet teoksen nimen ja ping, se vaikuttaa peruuttamattomasti siihen,
miten koet teoksen. Nämä nuoret kasvot on pakko nähdä tavalla tai
toisella uhreina tai elämän loukkaamina, kenties oman toimintansa
kautta. Vai onko kenties niin, että nämä hahmot ovatkin niin hyviä
ja viattomia ihmisiä, että ovat kuin taivaasta pudonneet enkelit?
Ilman viittauksia syntiin? Nuoret ihmiset. Elämä edessä. Mutta
voiko kukaan elää elämäänsä täysin puhtoisena? Ei ole
synnitöntä ihmistä. Jokainen lankeaa. Mutta jos teos luetaan tällä
tavalla, mitä tekee joukossa jänis?
Sitten
vielä yksi teos. Nimittäin Henriikka Harisen (s. 1993) "ready-made"
Love extinguisher.
Seinällä on oikea punainen jauhesammutin, jonka kyljessä lukee "In
case of love at first sight". Tämä työ puhuu itse puolestaan.
Se, mikä siinä minua kiinnostaa on se, että nykytaidenäyttelyssä
ei aina tiedä, mikä on taidetta ja mikä ei. Kun on oikein
keskittynyt näyttelyyn pysähtyy sellaistenkin esineiden edessä,
jotka ovat jotain muuta kuin taidetta. Kuten jauhesammuttimien tai
kosteusmittareiden. Tosin ollakseen taide-esine pitää tällainen
"ready-made" irrottaa alkuperäisestä ympäristöstään.
Näin teki esim. dadaisti Marcel Duchamp vuonna 1917 tuodessaan
posliinisen pisuaarin taidenäyttelyyn ja nimeämällä sen
suihkulähteeksi (Fountain).
Siinä mielessä Harisen Love extinguisher
on vaikeasti määriteltävä taideteos. Sen lähistöllä nimittäin
on "oikea" jauhesammutin. Ravistellaanko tässäkin totutun
rajoja?
Henriikka Harinen: Love extinguisher (2016, 10 kg palosammutin, akryylimaali ja lakka). Kuva: TJ |
Presto käsisammutin. (Tämä ei ole taideteos). Kuva: TJ |
Generation
2017-näyttely sisältää lukuisia muitakin kiintoisia teoksia.
Näyttely on avoinna 3.9.2017 asti Amos Andersonin taidemuseossa
Helsingissä.
TJ
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti