Matti Sanaksenaho: Pyhän Henrikin ekumeeninen taidekappeli Turussa. Kuva: TJ |
Syrjässä kaupungin vilinästä,
piilossa katseilta Turun Hirvensalossa sijaitsee eräs
merkittävimmistä nykyarkkitehtuurin saavutuksista Suomessa, Pyhän
Henrikin ekumeeninen taidekappeli. Taidekappeli näkyy oikeastaan
vain, kun saapuu Meri-Karinan parkkipaikalle. Siinä se seisoo,
jylhänä mäellä. Ensikohtaaminen rakennuksen kanssa voi olla
hämmentävä, ellei tiedä, mistä on kysymys. Mäen harjalla seisoo
tummanvihreä pitkänomainen rakennus, joka on kapea ja korkea.
Seiniä ei ole, on vain pelkkää harjakattoa maasta huipulle. Tai
sitten on pelkkää seinää, eikä kattoa ollenkaan. Niin tai näin,
rakennus sai Vuoden Katto-palkinnon vuonna 2005. Kaipa kyseessä
sitten on katto. Mutta vielä ensivaikutelmasta. Star Wars-elokuvissa
saattaisi olla tämän muotoisia rakennuksia avaruusalusten talleina.
Kuin toisesta maailmasta se on. Helluntaina vuonna 2005 vihitty
rakennus on niittänyt mainetta kansainvälisesti ja saanut mm.
vuonna 2007 merkittävän italialaisen Barbara
Cappochin-arkkitehtuuripalkinnon.
Alun perin kuparilevyistä tehty katto
oli luonnollisesti kuparinvärinen, mutta ajatuksena oli, että se
ajan myötä hapettuisi ympäristöön hyvin istuvaksi
tummanvihreäksi. Ja niin siinä kävi. Kun kappeliin astuu sisään,
eteen aukeaa juhlava, pitkä ja kapea sali, nenään tulvii puun
tuoksu. Vaaleaa puuta (suomalaista mäntyä) kauttaaltaan olevat
sisätilat ovat yllättävän valoisat, vaikka ikkunoita on vain
molemmissa päissä. Tukikaaret rytmittävät tilaa, katse osuu
vastakkaiseen seinään, jossa sijaitsee pelkistetty alttari, sekin
mäntyä. Ulkoa vaatimaton, sisältä juhlava, kuulin vierailijoiden
sanovan.
Taidekappelin isän, taiteilija ja
pappi Hannu Konolan ajatus kappelista oli "sakraalitila, jossa
kaikilla taiteen keinoilla –
sanaa ja sakramentteja unohtamatta –
pyritään herättämään toivo kappelissa kävijän sieluun."
Tavoite oli toteuttaa pyhä tila, jossa valo olisi keskeisessä
asemassa. Alttaripäätyyn Konola itse suunnitteli ja toteutti
lattiasta katonharjaan ulottuvat lasiteokset Passio
ja Jubilate.
Ne on sijoitettu etuosan ikkunoiden eteen ja ulkoa tuleva valo
siivilöityy tasaisesti niiden läpi kappelitilaan valaisten koko
rakennuksen etuosan. Rosoinen lasipinta estää myös näkyvyyden
kappelista ulos rauhoittaen tilan hiljentymiseen ja mietiskelyyn,
"pyhäksi tilaksi".
Hannu Konola: Passio-lasireliefi, yksityiskohta. Kuva: TJ |
Kappelin on tarkoitus muistuttaa joko
kalaa tai ylösalaisin olevaa venettä. Mielestäni jälkimmäinen on
osuvampi mielikuva, etenkin kun rakennukseen astuu sisälle.
Taidekappelin tunnus on Ikthys –kala.
Se viittaa aikaan, jolloin idän ja lännen kirkot olivat vielä
yhtä. Kala on muinainen kristittyjen tunnus ja käytössä vieläkin.
Ekumeniaan rakennuksen liittää myös mielikuva veneestä, sillä
vene on ekumenian tunnus. Matkalla ylös mäkeä kappelin ovelle
vierailija ohittaa taiteilija Achim Kühnin veneaiheisen veistoksen Wohin
treiben wir (Minne mennään?).
Kühnin vene soutajineen tuo mieleen aivan ensimmäiseksi
egyptiläisen mytologian Akenin, joka kuljetti sieluja Kuolleiden
maahan papyrusveneellä tai kreikkalaisen mytologian Charonin, joka
vie juuri kuolleiden sieluja veneellä Styx-virran yli. Mutta kai
Kühn kuvaa kuitenkin ekumeniaa, vai kuvaako?
Achim Kühn: Wohin treiben wir?, 2006, pronssi. Kuva: TJ |
Taidekappeli, sisäkuva. Kuva: TJ |
Taidekappeli
on avoinna ympäri vuoden ja siellä järjestetään jatkuvasti
vaihtuvia taidenäyttelyitä sekä erilaisia konsertteja. Kappeli on
vihitty kirkkotilaksi. Siellä pidetään monia häitä,
kastetilaisuuksia sekä siunaustilaisuuksia. Ekumeenisena tilana se
on avoin kaikille kristityille, mutta myös tunnustuksettomat voivat
tuntea sen miellyttäväksi, sillä valo ja luonto ovat pääosassa
tässä hiljaisessa tilassa. Symboleja on vain kaksi: vaatimaton,
pelkistetty risti alttarin vieressä sekä ortodoksinen Kazanin
Jumalanäitiä esittävä ikoni alttarin toisella puolella. Kumpikin
symboli on tarvittaessa siirrettävissä syrjään.
Mieltäni
alkoi vaivata kysymys "pyhästä tilasta", kun tutustuin
Taidekappeliin. Mikä on pyhä tila? Kysytäänpä näin: mikä on
kirkkorakennus? Määrittelisin sen näin: se on
jumalanpalvelustoimintaa varten vihitty (eli siis pyhitetty)
rakennus, jota säätelee Kirkkolaki. Siellä ei siis voi tehdä mitä
tahansa. Siksi kirkossa ei yleensä sovi tanssia (pois lukien
ylistystanssi, rukoustanssi ja vastaavat). Siellä ei sovi soittaa
HIMiä tai Black Sabbathia, eikä Säkkijärven polkkaakaan. Kirkko
on paikka, jossa ihminen ylistää Jumalaa. Se on paikka rukoukselle,
sakramenteille ja Jumalan kohtaamiselle. Puhutaan "Herran
huoneesta". Miehet ottavat lakin päästään (ja naisten tulisi
peittää päänsä, Paavalin mukaan, 1 Kor. 11:1-16). Asuuko Jumala
kirkossa? Onko Jumala enemmän läsnä kirkossa kuin vaikkapa meillä
kotona? Onko kirkko parempi paikka rukoukselle kuin esim. linja-auto
tai koulun pulpetti? Vastaus kaikkiin kysymyksiin on ei. Apostolien
teoista voimme lukea (Ap.t. 17:24-25), että Jumala ei asu ihmiskäsin
tehdyissä temppeleissä. Vihkimisellä tai "pyhittämisellä"
ei siis voi muuttaa tilaa Jumalan silmissä pyhemmäksi.
Taidekappeli, eteinen. Kuva: TJ |
Mikä
siis on "pyhä tila"? Se on ihmisen ihmiselle tekemä
paikka, jossa hän palvelee Jumalaa. Siinä ei sinänsä ole mitään
väärää. Pitää kuitenkin muistaa, että tilan pyhyys on vain
ihmisen luomaa eli näennäistä. Itse tehty maja metsässä on
tilana periaatteessa yhtä pyhä kuin goottilaisen arkkitehtuurin
hienoimmat katedraalit Ranskassa. Nehän pyrittiin tekemään
tiloiksi, joissa keskiajan ihminen olisi tuntenut olevansa vähintään
Taivaan esikartanossa. Tavoitteena oli kirkossakävijä, joka haukkoo
ihastuksesta henkeään ja toisaalta samalla "tuntee"
Jumalan suuruuden valtavan korkeassa, pitkässä, leveässä ja
yltäkylläisesti koristellussa kirkkosalissa. Ajatus "pyhästä
tilasta" tulee oikeastaan jo antiikin Kreikasta ellei vielä
varhaisemmilta ajoilta Kaksoisvirtain maasta tai Egyptistä.
Kreikassa temppeliä tai uhripaikkaa ympäröi aita tai
aidankaltainen rakennelma, joka rajasi pyhän alueen (temenos)
muusta alueesta. Tämän aidan rajaamalle alueelle ei sopinut tulla
puhdistautumattomana. Tarve rajata "pyhälle" oma tila on
periytynyt nykyihmiselle antiikin ajoista asti.
Turun
tuomiokirkko on "pyhä tila". Taidekappeli on "pyhä
tila". Molemmat tunnelmallaan ja olemuksellaan auttavat ihmistä
pysähtymään arjessa, hiljentymään, istumaan ja rauhoittumaan.
Etenkin tuomiokirkossa kristillinen symboliikka ja historian patina
jokaisessa ympäröivässä tiiliskivessä houkuttavat hiljentymään.
Taidekappelissa saman saa aikaan luonnon rauhaa henkivä rakennus
sekä valo ja hiljaisuus. Kumpikaan ei ole toistaan "pyhempi".
Määrittelisin käsitteen "pyhä tila" sellaiseksi, mihin
ihminen voi paeta kiireen keskeltä ja pysähtyä hetkeksi. Tila
tarjoaa kaikin puolin mahdollisuuden rauhoittumiseen, arkkitehtuurin
ollessa toki keskeisessä osassa kuten Taidekappelissa. "Pyhään
tilaan" liittyy myös hiljaisuus ja fyysinen rauha, eli että
kukaan ei tule häiritsemään. Kreikkalaisessa pyhäkössakin oli
tämä fyysisen koskemattomuuden elementti. Lainsuojattomat
saattoivat paeta pyhäköihin, jossa heitä ei esivalta lain mukaan
saanut häiritä. Uskoville "pyhä tila" tarjoaa arjesta ja
ympäristöstä eristetyn paikan hengelliselle hiljentymiselle,
rukoukselle. Se, joka ei usko, voi kerätä siellä henkistä rauhaa
ja tasapainoa.
Taidekappeli
on kokonaistaideteos, rakennuksena arkkitehti Matti Sanaksenahon
aikaansaannos, ideana Hannu Konolan luomus. Mielestäni ajatus
taiteiden ja uskonnon yhdistämisestä samassa rakennuksessa tuntuu
persoonalliselta. Tarkemmin ajatellen molemmissa on kysymys
henkisyydestä, tai hengellisyydestä. Jumala on taiteenkin takana.
Toni Jakala
Lähteet:
Krapinoja, Kyllikki (toim.), IKTHYS,
Pyhä, kaunis kala,
Turku 2008.
Hieno kirjoitus. Tämä paikka on itselleni erityisen tärkeä, olenhan kymmeniä kesiä viettänyt Meri-Karinassa, nähnyt tämänkin rakennuksen rakentamisen ja paikan ennen rakennusta. Kappelissa on molemmat lapsenikin kastettu.
VastaaPoistaMutta hei, kertoiko sinulle kukaan tai huomasitko, että kappelista löytyy muutakin symboliikkaa kuin vain kaksi mainitsemaasi. Luonto on muovannut itse alttaritaulun puun eri sävyihin ja hiukan tarkemmin katsomalla kappelin päädystä, alttarin takaa, saattaa löytyy kolme hahmoa, kuin ristiinnaulittu Jeesus ja ryövärit. Jopa kuvastasi saattaa ne erottaa, jos osaa katsoa.
Hei Anne! Olen itse taidekappelin uusia vapaaehtoisia, pitkälti siitä syystä aiheesta kirjoitinkin. Ihmettelin itsekin tuota alttariseinää. Siinä voi nähdä symboliikkaa, jos haluaa. Mutta totuus näistä jäljistä on vähemmän mystinen. Ne syntyivät, kun seinästä hiottiin saumoja... ja kun sitä puuta ei ole millään lailla käsitelty, jäivät jäljet näkyviin. Käsittelemättömiä saumoja, vastaavanlaisia, löytyy mm. sakastista. Ikävä tuottaa pettymys...
VastaaPoista