Viikko sitten tein retken Suomen
toiselle laidalle, Haminaan. Olisin voinut käyttää Postinkin
palveluja asiani toimittamiseen, mutta jos haluaa varmistua
lähetyksen perille menemisestä olisi lähetys pitänyt vakuuttaa.
Se taas olisi maksanut vähintään saman kuin mitä nyt maksoin
meno-paluubussilipuista: 11 euroa. Varhainen lintu madon nappaa, vai
mitenkä se olikaan. Kiitos linja-autoliikenteessä joillakin
reiteillä vallitsevan hintasodan. Yhtä kaikki, päätin lähteä
siis itse matkaan, matkustus kun on niin kivaa. Yhdeksän tunnin
istuminen linja-autossa yhden päivän aikana kysyy tosin kuntoa.
Mutta matkustamisen välissä ehdin käväistä Haminan
kaupunginmuseossa ja kauppiaantalomuseossa sekä tutustua kaupungin
Hesburgeriin. Molemmat museot olivat pieniä kotimuseon tyyppisiä
paikkoja, joihin minulta meni puoli tuntia yhteensä. Silti ne olivat
näkemisen arvoisia. Kaupunginmuseosta jäi mieleen parhaiten se
pieni kammari, jossa Katariina Suuri ja Kustaa III kerran tapasivat
ja puivat valtakuntiensa asioita vuonna 1783. Pieni vaatimaton
kammari eikä edes alkuperäisessä asussaan, mutta silti täynnä
historian havinaa. Piipahdin myös todella ihanassa Huovilan
kahvilassa Raatihuoneentorilla. Pitkään aikaan en olekaan niin
tunnelmallista kahvilaa kokenut.
Haminan Ruutikellari. Kuva: TJ |
Matkani tarkoitus oli kuitenkin tavata
graafikko ja kuvataiteilija Jaakko Liukkonen. 70-vuotisjuhlavuottaan
viettävä taiteilija oli koonnut Haminan Ruutikellariin näyttelyn,
joka oli läpileikkaus hänen taiteilijanuraltaan. Graafikkona ja
taittajana työskennellyt mies on harrastanut kuvataidetta koko
ikänsä. Näyttelyssä oli sekä veistoksia, pastellitöitä että
grafiikkaa. Ruutikellari näyttelytilana oli oivallinen ja siellä
oli samanlaiset punatiiliset seinät kuin Someron kivimakasiinissa
(vrt. aiempi tekstini). Tiiliseinät häiritsevät joitakin töitä
mutta toisia ne taas tukevat. Joka tapauksessa punatiili on taustana
luonnollisempi kuin vitivalkoinen perinteinen näyttelyseinä.
Jaakko Liukkonen: Ossi Sakarinpoika Kannisto, poltettu savi, 2015. Kuva: TJ |
Valitsin tähän pari veistosta, joista
ensimmäinen on nimeltään Ossi Sakarinpoika Kannosto
vuodelta 2015 (muistaakseni kuvanveistäjä Erkki Kannoston
lapsenlapsi). Materiaalina on poltettu savi, joka on rosoista. Toteutus muistuttaa modernia 1900-luvun alkupuolen kuvanveistoa. Teoksen voi hyvin kuvitella
läheisesti muistuttavan malliaan. Veistos on ilmeikäs ja eloisa,
tietynlaista sisäistä energiaa uhkuva. Teoksen tärkein elementti
tuntuu olevan syvät silmät, jotka luovat harmonisen kontrastin
suhteellisen esiintyöntyvälle leualle ja suulle sekä hauskasti
päälaelle sommitellulle kuohkealle tukalle. Valaistus palvelee
tässä tapauksessa hyvin korostaen veistosten kolmiulotteisuutta.
Kymen Sanomien jutussa Liukkonen kertookin juuri kiinnostuksen
kolmiulotteiseen esittämiseen olevan syy hänen
kuvanveistoharrastukseensa. Mallin sisäisen energian ja olemuksen ilmaiseminen tuntuu olevan ominaista Liukkosen veistotaiteelle.
Jaakko Liukkonen: Jaska 40v., betoni, 2017. Kuva: TJ |
Jaakko Liukkonen: Daemon retkottaa rennosti, pastelli, 2013. Kuva: TJ |
Daemon retkottaa rennosti
vuodelta 2013 on yksi näyttelyn monista alastonmalleja esittävistä
pastelleista. Tämä työ on jo sinänsäkin virkistävä, että
tavallisesti alastonmallit ovat aina naisia. Liukkosen näyttelyssä
on molempia. Toinen valitsemani pastelli on Istumassa
vuodelta 2010, joka kuvaa nuorta alastonta naista –
istumassa. Molemmat työt ovat pehmeitä ja herkkiä, osin
tekniikastakin johtuen. Lisäksi niissä on tiettyä
luonnosmaisuutta. Miesmallia esittävä työ on väreiltään
täyteläisempi ja lämpimämpi. Nuoren naisen ollessa istuessaan
aika jäykkä (en epäile sitä, etteikö malli tosiaan olisi
asetettu näin jäykkään asentoon) on Daemon
täydellinen vastakohta, hyvinkin rento, kuten rennosti valittu
teoksen nimikin kertoo. Kumpikin on hyvä alastontutkielma ja
molemmista huomaa, että vahva ääriviiva on Liukkoselle keskeinen
ilmaisun väline.
Jaakko Liukkonen: Istumassa, pastelli, 2010. Kuva: TJ |
Jaakko Liukkonen: Tohtori hoitaa ruttoa, linoleumileikkaus, 2016. Kuva: TJ |
Grafiikasta
otin mukaan teoksen Tohtori
hoitaa ruttoa
vuodelta 2016. Linoleumileikkaus kuvaa hattupäistä varislintua,
jolla on pitkä musta palttoo päällä ja kädessä iso jakoavain.
Puupiirrostakin vahvasti muistuttavassa työssä Liukkonen käyttää
vain kolmea väriä, mustaa, oranssi ja valkoista. Juuri oranssin ja
mustan kontrasti tekee työstä silmäänpistävän ja ilmaisultaan
vahvan. Silmää miellyttävä, humoristinenkin pienikokoinen työ ei
aukene sisällöltään katsojalle eli vaatii siis tulkintaa. Itse en
siihen nyt kuitenkaan lähde, mutta oletan aiheen juurien löytyvän
Liukkosen kirjoittamista ja kuvittamista lastenkirjoista, mm. Suomen
kansan eläintarinoista.
Liukkosen
näyttely oli oikeastaan aika laaja katsaus hänen taiteeseensa
vuosien varrelta. Suurin osa töistä oli uusia tai suhteellisen
hiljattain tehtyjä mutta mukana oli joitakin töitä uran
alkuvaiheiltakin. Näyttely on avoinna Haminan Ruutikellarissa 31.8.
asti.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti