Hyvät lukijat!
Tässä tekstissä sohaisen kepilläni
jo hiljentyneeseen ampiaispesään. Kun keskustelu oli kuumimmillaan,
seurasin sitä sivusta ja onnistuin hillitsemään itseni ne lukuisat
kerrat, kun teki mieli ottaa itse kantaa keskusteluun. Teen sen nyt,
kun pöly on laskeutunut. Tämä ei sitten ole jälkiviisautta vaan
omakohtainen mielipide, mutta myös tieteellistä faktaa.
Aarne Ervi: Someron yhteiskoulu 1954-1957, pääsisäänkäynti pihalta. Kuva: TJ |
Kysymys on Someron yhteiskoulusta eli
tuttavallisemmin Kiiruun koulusta. Niille, jotka eivät ole
somerolaisia tai sieltä lähtöisin kerron, että omituinen nimi
tulee kolmesta Someron muinaisesta kantatilasta, jotka jostain kumman
syystä olivat nimeltään Hätä, Kiiru ja Hoppu. Faktaa tai
fiktiota, mutta legendaa joka tapauksessa. Jäljellä on enää vain
Kiiru tai Kiiruu. Kiiruun tila sijaitsee Someron ydinkeskustassa
käsittäen tilan päärakennuksen, joka tätä nykyä on
kulttuurikäytössä.
Someron yhteiskoulu, aulanäkymä. Kuva: TJ |
Kuten lähes jokaisessa Suomen koulussa
ja päiväkodissa riippumatta niiden rakennusajankohdasta myös
Kiiruun koulussa havaittiin pahenevia sisäilmaongelmia. Pahiten ne
vaivasivat 1980-1990-lukujen taitteessa rakennettua uudisosaa mutta
muualla rakennuksessa ne johtuivat osin siitä, että 1950-luvulla
asennettu lattialämmitysjärjestelmä haluttiin poistaa käytöstä
1980-lukujen saneerauksen yhteydessä. Samalla rakennuksesta tehtiin
aivan liian tii
vis ja remontissa käytettiin uusia kemikaaleja, jotka
ajan myötä reagoivat kosteuden kanssa muodostaen haitallisia
yhdisteitä.Someron yhteiskoulu, aulanäkymä 2. Kuva: TJ |
Tästä seurasi oppilaiden ja
opettajien oireilua. Lopulta kaupunki joutui sulkemaan joitakin
luokkia kokonaan ja siirtämään koulunkäynnin väistötiloihin.
Lopulta koko rakennus julistettiin käyttökieltoon ja oppilaat
siirtyivät parakeihin. Koulurakennuksen kohtalosta jo käynnissä
oleva vääntö kiihtyi. Keskustelua käytiin lähinnä
paikallislehti Someron mielipide- sekä tekstaripalstalla.
Näkymä parkkipaikan puolelta, vasemmalla vanhin osa, jatkeena liikuntasaliosa, oikealla 1960-luvun uudisrakennus. Kuva: TJ |
Oma roolini tässä keskustelussa oli
sivustaseuraajan rooli, mutta tein sitä järjestelmällisesti ja
mahdollisimman objektiivisesti vaikka omia mielipiteitäni olikin
joskus vaikea työntää taka-alalle. Tein tapauksesta nimittäin
kandidaattityöni. Tutkin keskustelua ja sitä, millä perusteilla
moderni rakennus voidaan hyväksyä kulttuuriperinnöksi.
Liikuntasali. Kuva: TJ |
Someron yhteiskoulun tapauksessa
ongelma oli pitkälti se, että rakennus oli arkkitehti Aarne Ervin
suunnittelema. Ervi on modernissa suomalaisessa arkkitehtuurissa iso
nimi ja Kiiruun koulu oli kaupungin arkkitehtuurisesti merkittävin
kohde. Ensimmäinen osa valmistui vuonna 1954 ja laajennusosa 1957.
1960-luvulla rakennusta laajennettiin lisää, mutta silloin Ervin
hengessä arkkitehti Niilo Nurmen piirustusten mukaan. Viimeinen
laajennus toteutettiin 80-90-lukujen vaihteessa. Rakennus pilattiin
1980-lukujen saneerauksissa mutta kaikkea ei voi remontinkaan syyksi
laittaa. Alun perin rakennus oli määrä rakentaa niin halvalla kuin
vain mahdollista. Siksi sen pohjaa ei esim. paalutettu vaan se
rakennettiin betonilaatan päälle (liikuntasaliosa).
Opiskelutoverini Freja tutki gradussaan modernia 1960-luvun julkista
rakentamista ja totesi sellaisen järkyttävän seikan, että silloin
rakennettujen talojen ei kuulunutkaan kestää pitkään. Ne tehtiin
juuri sitä sukupolvea varten ja sen tarpeisiin ajatellen, että
seuraava sukupolvi purkakoon ja tehköön sitten uuden itsensä
näköisen ja omiin tarpeisiinsa sopivan rakennuksen. Tämä sitten
jossain vaiheessa näyttäisi unohtuneen ja se seuraava sukupolvi ei
sitten rakentanutkaan omaansa vaan ihmetteli, miksi edellisen polven
rakennus ei kestä. Niin. Se ei kestä, koska sitä ei koskaan
rakennettukaan kestämään. Esim. Kiiruun koulusta puuttuivat
räystäät kokonaan, jolloin vesi luonnollisesti valui katolta
suoraan alas kivijalan juureen.
Mielestäni rakennus on kauneimmillaan joelta päin. Pitkä sivu on rakennusvaihetta 2, joka valmistui 1957. Kuva: TJ |
Ervin suurin saavutus oli tilojen
valoisuus ja "ihmisystävällisyys". Niin asia on varmaan
1950-1960-luvuilla kouluaan käyneiden kohdalla ollutkin.
Kolmionmallinen pitkä kattoikkunarivistö toi luonnonvalon
käytäville ja luokkiinkin asti, sillä luokkien katonrajassa oli
suurehkot ikkunat suoraan käytävälle.
Olen itse käynyt Kiiruun koulua kuusi
vuotta. En erityisesti rakastanut rakennusta mutta en sitä
vihannutkaan. Kellarissa, jossa oli pukuhuoneet, haisi aina
omituiselta. Täytyy sanoa, että muistot tuosta koulusta eivät
kovin lämpimiä ole. Ujo ja arka poika, pienestä kyläkoulusta
sinne suureen satojen oppilaiden kouluun siirtyneenä ei juuri siitä
miljööstä nauttinut. Väkeviä muistoja rakennukseen kyllä
liittyy. Tuo tuoksu, liikuntasalin flyygelin sointi ja siniharmaa
muovilattia, kun lapsena olin joskus äidin mukana joogassa. Lisäksi
muistan hyvin, miten äidinkielenopettajan korkokengät kopisivat
muovilaattaisilla lattioilla, kun hän purjehti opettajanhuoneesta
luokkaan numero 7, aina vähän myöhässä. Historianluokassa numero
8 tuoksui aina omituiselta. Nyt opintojeni aikana olen tunnistanut
tuon tuoksun lumppupaperin hajuksi. Ruokalarakennuksessa (Ervin
suunnittelema paviljonki) tuoksui mielestäni aina valkokastike ja
veriletut. Mutta se näistä muistelmista.
Kiiruun koulun kolmiomallinen kattoikkunarivistö, luokkien ikkunat sivuilla. Kuva: TJ |
Somero-lehdessä käytiin tosiaan kiivas keskustelu. Rakennuksen puolustajat vetosivat vanhoihin muistoihin ja rakennuksen kiistattomaan kulttuurihistorialliseen arvoon. Vastustajat vetosivat useimmiten ihmisten terveyteen ja milloin mihinkin. Vaihtoehdot olivat täydellinen remontti tai purku ja uuden rakentaminen. Haastattelin asiasta vastaavaa kaupungin virkamiestä. Hän tunnustautui lehtihaastattelussa Ervin arkkitehtuurin ihailijaksi mutta silti hän oli kiivaimpia purkamisen puolestapuhujia. Ei hän oikeastaan muutakaan voinut virkansa puolesta tehdä. Toinen Ervin koulurakennus, Laurin koulu Salossa remontoitiin muutamaa vuotta ennen tätä Someron tapausta perusteellisesti ja kuitenkin purettiin jo ennen kuin Someron yhteiskoulu. Remontti ei olisi taannut ongelmien poistumista. Lisäksi rakennukseen ei enää mahtunut nykyaikaista talotekniikkaa ja se oli muutenkin liian pieni. Olen sitä mieltä, että kaupungin ratkaisu oli oikea.
Luokka pitkässä siivessä, ikkunat joelle päin. Kuva: TJ |
Erville yksinkertainen oli kaunista. Vanhan osan (1954) pääty. Kuva: TJ |
Pitkän siiven pääty (1957). Niin yksinkertaista ja niin kaunista. Vai onko? Ikkunoiden takana "talvipuutarha". Kuva: TJ |
Somero on viimeistään 1990-luvun
alusta alkaen ollut "kulttuuripitäjä". Kaupungin omia
poikia, Karjalan evakkoa Unto Monosta ja Helsinkiin muuttanutta Rauli
Somerjokea nostetaan virallisesti kaupungin taholta ja yksityisesti
eri yhdistysten voimin jatkuvasti kultajalustalle. Itse kyllästyin
tuohon "hypetykseen" totaalisesti jo 1990-luvun lopulla.
Sen jälkeen se on tuntunut lähinnä vastenmieliseltä. Mutta se on
myös ymmärrettävää, sillä Somerolla ei ole mitään muutakaan.
Jos ei tätä "kulttuuria" olisi, jäljelle jäisi vain
maatalous. Mutta se ei ole seksikästä. Siksi kaupungin slogan on
tänään "Maalle, meidän landelle". Tätä
"kulttuurikaupunki"-statusta vasten tuntuu kovin
erikoiselta, että Ervin yhteiskoulu sai niin kylmää kyytiä. Vai
onko niin, ettei arkkitehtuuri ole seksikästä mutta
populaarimusiikki on? Remontoituun Kiiruun kouluun olisi voinut
vaikka perustaa modernin taiteen museon. Siinä olisi ollut hieno
ympäristö siihen tarkoitukseen. Mielestäni uutta koulua ei olisi
välttämättä ollut pakko rakentaa juuri samalle tontille. Toki
restaurointi olisi pitänyt toteuttaa niin, että vain terveimmät
osat eli juuri ne Ervin suunnittelemat vuosina 1954 ja 1957
valmistuneet osat, olisi korjattu ja muut osat purettu. Korjaus olisi
tarvittaessa pitänyt toteuttaa aina tukirakenteisiin asti, eli
riisua kaikki pintamateriaali pois. Mutta se olisi ollut liian
kallista. Eikä sellaista kai kukaan edes harkinnut tai tullut
ajatelleeksi.
Tutkimukseni tulos oli masentava.
Moderni rakennus hyväksytään kulttuuriperinnöksi vain, jos se
toimii moitteettomasti hyötykäytössä eikä aiheuta ylimääräisiä
ylläpito- tai remonttikustannuksia. Jos taas ei, siitä ei saa
muodostua mitään kustannuksia.
Aarne Ervin suunnitteleman Someron yhteiskoulun aika täyttyi. Kuva: TJ |
Mitä mieltä sitten itse olen? Totta
puhuen, Ervin arkkitehtuuri on hyvin käytännönläheistä. "Form
follows function". Minun on edelleen vaikea muodostaa kantaa siihen, oliko Kiiruun koulu kaunis vai ruma. Ehkä se oli molempia. Näissä kuvissa, jotka tähän valitsin, on paljon kauneutta. Mutta en minä sitä kouluaikana nähnyt. Eikä se remontin tarpeessa olleen rakennuksen surullisilta seiniltäkään minulle välittynyt, kun kuvausretkellä kävin.
Muistoja rakennukseen liittyy tuhansilla
somerolaisilla ja niin pitääkin. Mutta kaikki muistot eivät ole
hyviä. Itse olen joskus nähnyt ko. rakennuksesta painajaisia: Mm.
poikien kolkko vessa, jossa ei koskaan ollut saippuaa niiden kuuden
vuoden aikana, jotka rakennuksessa vietin, on edelleen silloin
tällöin unissani. Kai kyseessä on seiskaluokalta jäänyt pelko
siitä, että uudet oppilaat saavat "kasteen" niin, että
pää laitetaan vessanpönttöön. Tätä kohtaloa en kokenut, mutta
ei se vessa kivakaan paikka ollut.
Mitä kauneuteen tulee, riippuu kauneuskäsityksemme myös asenteestamme. Asenteisiin taas vaikuttavat omat kokemukset ja yleinen mielipide. Ja kukapa nyt koulurakennustaan kauniina pitäisi, kouluun kun liittyy aina pakko ja sitä kautta enemmän tai vähemmän negatiivisuutta.
Rakennus väritti omaa nuoruuttani
aika lailla, tosin koulunkäynti olisi ollut samanlaista siihen
aikaan rakennuksessa kuin rakennuksessa. Kyllä Kiiruun koulussa ihan
hyvä oli koulua käydä. Tuskin tätä kukaan ikätovereistanikaan
kiistää. Nyt rakennuksen paikalla on uusi uljas Kiiruun koulu.
Kauan se kesti ennen kuin puretun koulun tontille alettiin edes
rakentaa, mutta luulisin oppilaiden piakkoin pääsevän uuteen
kouluun. Saa sitten nähdä, kuinka kauan he siellä voivat
opiskella. Kannattaisiko parakit jättää odottamaan seuraavia
sisäilmaongelmia? Eihän nykyään osata enää rakentaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti