Taitaa olla niin, että mitä
houkuttelevampi aihe, sitä vaikeampi siitä on kirjoittaa. Tällä
kertaa en oikein tiedä, miten suhtautua tähän näyttelyyn. Se on
nimittäin sekä leikkimielinen että vakava. Näyttelyn teokset ovat
ihan oikeita mutta ne pohjautuvat fiktiivisen kaupungin
kuvitteellisen museon kokoelmiin, kuvaavat täysin fiktiivisiä
hahmoja ja ovat kuvitteellisten taiteilijoiden nimiin laitettuja.
Silti kaikki tietävät, mikä on Ankkalinna ja keitä ovat Hannu
Hanhi ja muut taulujen esittämät henkilöt. Suurimmalle osalle on
itsestään selvää, että Ankallisgalleria on yhtä kuin
Ankkalinnan taidemuseo. Mainittakoon, että historiallisia esineitä
ja luonnontieteellisiä ihmeitä, kuten dinosauruksen luuranko,
esittelee kaupungin toinen museo, Ankallismuseo.
Hieno esimerkki 1900-luvun alkupuolen ankkalinnalaisesta kuvanveistosta on tämä Eino Maininkisen Kylpyankka. (Kati Kovács). Kuva: TJ |
Vaikka kyse on ˮvainˮ
sarjakuvalehden (ja animaatiofilmien) kuvitteellisesta maailmasta,
ovat Ankkalinnan hahmot aikain saatossa muuttuneet ikään kuin
puolitodellisiksi. Sama koskee mielestäni myös Tove Janssonin
muumeja. Se, että Suomen Kansallisgalleria on laittanut esille
huolella toteutetun perusnäyttelynsä lomaan tällaisia
puolitodellisia puolitaiteellisia teoksia, on tapaus sinänsä, eikä
aivan ristiriidaton. Muun muassa Otso Kantokorpi, tunnettu
taidekriitikko, on paheksunut tätä näyttelyä Facebook-seinällään
(4.10.). Hänen kannanottonsa koskee lähinnä sitä, että valtiollinen
museoinstituutio antaa näin tilaa ylikansalliselle yhtiölle vahvistaa asemaansa yhteiskunnassa veronmaksajien kustantamien museoseinien sisällä. Kantokorpi ei väitä, etteikö pitäisi Aku Ankasta. Hän
kirjoittaa, että näyttelytilaksi Ateneum tai mikä muu julkisesti rahoitettava museo tahansa on väärä. Blogissaan
(alastonkriitikko.blogspot.fi) hän kirjoittaa myös ensi
kevään isosta Barbie-näyttelystä Kansallismuseossa. Sen tuottaja
on Mattel, Barbien valmistaja. Kriitikko kuvaakin museoita, jotka
tällaisia näyttelyitä järjestävät, ennemminkin messukeskuksiksi
kuin museoiksi. Ongelma on se, että näyttelyn tuottava yritys
suunnittelee sen itse ja näin ollen näyttely ei voi olla puolueeton
eikä kriittinen. Objektiivisessa Barbie-näyttelyssä otettaisiin
varmasti kantaa siihen, miten langanlaihat ja pitkät Barbie-nuket
ovat muokanneet tyttöjen ulkonäkökäsityksiä jo vuosikymmeniä.
Ensi kevään näyttelystä tällaiset äänenpainot varmasti
puuttuvat.
Mitä tulee Ateneumin näyttelyyn, voidaan kysyä, olisiko
jonkinlaiseen kritiikkiin sitten aihetta? Kriittisesti näyttelyä
tarkasteltaessa pitäisikin ensin miettiä, mitä kritisoitavaa
Ankkalinnassa oikeastaan on. Aku Ankan maailma on politiikaton
(pormestari Pösön ainaista uudelleenvalintaa lukuun ottamatta),
uskonnoton, seksitön. Väkivaltaa siellä esiintyy, mutta kukaan ei
koskaan kuole. Ankkalinna on kuin ihanneyhteiskunta, eräänlainen
utopia. Silti en haluaisi Ankkalinnassa asua,
siellä kun vallitsee eräänlainen anarkia. Yhteisön jäsenten käytös on nimittäin
pitkälti ennalta arvaamatonta. Hieno rouva voi esimerkiksi lyödä
käsilaukulla päähän mitättömästäkin syystä. Juuri asukkaiden kiivaus ja toisaalta yhteiskunnassa vallitseva jonkinlainen epärationaalisuus luovat tämän anarkian.
Muistan, kuinka lapsuudessani 1980-luvulla Aku Ankka-lehteä syytettiin huonosta suomen kielestä. Nyt aikuisena pidän tätä väitöstä perusteettomana. Päin vastoin, mielestäni Aku Ankan kieli on normaalia suomen kieltä rikkaampaa eikä mitenkään voi ainakaan haitata lasten kielitajun kehittymistä. Jaksan aina nostaa esiin Aku Ankka-lehden uroteon kulttuurihistorian kannalta, nimittäin jokin vuosi sitten ilmestyneen Agricola-ankan. Siinä johtosarja oli käännetty asiantuntijan toimesta Agricolan ajan suomen kielelle. Lisäksi takavuosien murrealbumit ansaitsevat oman kunniamainintansa.
Muistan, kuinka lapsuudessani 1980-luvulla Aku Ankka-lehteä syytettiin huonosta suomen kielestä. Nyt aikuisena pidän tätä väitöstä perusteettomana. Päin vastoin, mielestäni Aku Ankan kieli on normaalia suomen kieltä rikkaampaa eikä mitenkään voi ainakaan haitata lasten kielitajun kehittymistä. Jaksan aina nostaa esiin Aku Ankka-lehden uroteon kulttuurihistorian kannalta, nimittäin jokin vuosi sitten ilmestyneen Agricola-ankan. Siinä johtosarja oli käännetty asiantuntijan toimesta Agricolan ajan suomen kielelle. Lisäksi takavuosien murrealbumit ansaitsevat oman kunniamainintansa.
Mitä siis tulee
Ankallisgalleria-näyttelyn kritiikkiin, allekirjoitan kyllä
Kantokorven mielipiteen. En silti pysty löytämään mitään
kriittistä sanottavaa itse teoksista. Aika neutraali minusta tuo
näyttely on. Silti sillä on kiistatonta markkinointiarvoa sekä
Ateneumille että Aku Ankka-lehdelle. Mutta jos tämä näyttely
olisi sijoitettu jonnekin muualle, esimerkiksi Päivälehden museoon, olisi tällöin menetetty
villakoiran ydin. Jos unohdan hetkeksi tuon kritiikin, mielestäni ajatus tuoda
ankkalinnalaista taidetta Suomen Kansallisgalleriaan on
riemastuttava. Puolitodelliseksi muuttunut mielikuvitusmaailma kohtaa
todellisuuden. Ateneumin näyttely on kuriositeetti, joka kiinnostaa
yleisöä ja saa ehkä niitäkin ihmisiä käymään museossa, jotka
normaalisti sinne eivät menisi. Sitä paitsi Ateneumin tapauksessa
kyse ei ole aivan tavanomaisesta näyttelystä. Ankallisgallerian
teokset on nimittäin sijoitettu hajalleen pitkin Suomen taiteen
tarina-näyttelyä, aina sen suomalaisen teoksen viereen, jota ne
läheisimmin muistuttavat. Siksi näyttelyä ei voi mennä katsomaan
tuosta vain, vaikka kassalta saakin kartan kunkin Ankka-teoksen
sijainnista. Itseäni tämä aluksi hieman häiritsi, sillä odotin
kaikkien teosten olevan yhdessä ja samassa salissa. Mutta koska
Ankallisgalleria-näyttely on vain ˮpuolitodellinenˮ,
teosten hajasijoittelu poistaa siltä todellisen näyttelyn
statuksen. Eli hyvä näin.
Jos jotakuta ankkojen maailma ja sen
eriskummallisuudet enemmän kiinnostavat, annan kaksi hyvää
lukuvinkkiä. Toinen on Ariel Dorfmanin ja Armand Mattelartin
kriittinen teos Kuinka Aku Ankkaa luetaan
(1980). Toinen on tämän blogin kirjoittajan essee ˮSociala
strukturer i Ankeborgˮ
julkaisussa Laboratorium för Folk & Kultur,
2/2013.
Akseli Kala-Kallela: Ankanpoika ja varis. (Ulrich Schröder & Daan Jippes). Kuva: TJ |
Mutta sitten itse asiaan. Aloitan
Akseli Kala-Kallelan tunnelmallisella laatukuvalla Ankanpoika ja
varis. Se kuvaa ankanpoikaa, joka vaihtaa variksen nokassaan
pitämän kolikon leivänmuruun. Se on Roope Ankan ˮtoinen
lanttiˮ, josta tosin
virallinen Ankka-maailma ei tiedä yhtään mitään. Uutena tietona
se lieneekin melkoinen pommi lukuisille Ankka-asiantuntijoille,
vaikka se toki tulee kohtaamaan myös runsaasti epäilyksiä. Mistä
kukaan voi tietää, että Kala-Kallelan mallina on juuri nuori
Roope? Pelkästäänkö kakkuloistako –
niistä eriskummallisista silmälaseista, jotka pysyvät nokalla
pystyssä kokonaan ilman sankoja? Ilmeikkäässä työssä on
tyydytty käyttämään rauhallisia maavärejä. Dynamiikkaa teokseen
tuovat variksen ja ankanpojan väliset katseet. Ankanpoika näyttää
keskittyneeltä ja pelkää, että varis lehahtaa lantteineen
matkoihinsa. Varis sen sijaan vilkaisee sivulle ankanpoikaa ja
vaikuttaa siltä, että se on juuri laskemassa kolikkoa nokastaan
maahan. Lintu vaikuttaa hämmästyneeltä, muttei kuitenkaan voi
vastustaa leipäpalaa –
niinkuin ei ankanpoikakaan pysty vastustamaan kolikkoa. Maalauksessa
on huomattava yhtäläisyys Akseli Gallen-Kallelan teokseen Poika
ja varis vuodelta
1884. Useissa sarjoissa, varsinkin Don Rosan piirtämissä Roopen
lapsuuteen ja nuoruuteen liittyvissä tarinoissa, Roopen
varhaisvuodet ajoittuvat 1800-luvun lopulle. Sikäli Kala-Kallelan
teoksessa saattaisi todella esiintyäkin nuori Roope –
olettaen, että Gallen-Kallela ja Kala-Kallela ovat eläneet samoihin
aikoihin. Lieneekö jälkimmäinen tavannut edellämainitun ja ollut
tämän oppilaana, vai toisin päin? Joka tapauksessa Ankanpoika
ja varis-teoksen
realismi sijoittaa maalauksen 1800-luvun jälkimmäiselle
puoliskolle. Eriskummallisuutena voisin tässä todeta, että Roope
Ankka täytti juuri 70 vuotta. Hänen ensiesiintymisensä oli
tarinassa Joulu
Karhuvuorella vuonna
1947. Siinä Roope tosin esitetään äreänä ukkona. Ankkojen
virallinen ikä lasketaan siis hieman eri tavalla kuin meidän
ihmisten –
ei kuoriutumishetkestä, vaan ensiesiintymisestä.
Huuko Simpura: Iltaa ja köyhyyttä kohti. (Ulrich Schröder & Daan Jippes). Kuva: TJ |
Huuko
Simpuran hieno työ Iltaa
ja köyhyyttä kohti
kuuluu ankkalinnalaisen symbolismin merkkiteoksiin. Tyyliltään
1910-luvulle sijoittuva murheellinen kuvaus heijastelee aikakauden
kansainvälisiä modernistisia virtauksia. Se muistuttaa läheisesti
Hugo Simbergin maalausta Iltaa
kohti.
Simpuran työssä Roope Ankka katselee allapäin rahasäiliön
syvyysmittaria ja Tupu Ankka pitää häntä kädestä. Roopella on
poikkeuksellisesti keppi kädessä. Dramaattinen varjo jakaa teoksen
erottaen Roope Ankan muusta rahasäiliöstä. Miljöö ei näyttäisi
olevan rahasäiliö, sillä taka-alalla ei siinnä seinä vaan
pikemminkin pilvinen horisontti. Värikäs horisontti ja auringon
valaisema kolikkomeri luovat kontrastin varjolle, jonne Roope Tupun
käsipuolessa on suuntaamassa. Jos maalausta pitäisi tulkita, sen
sanoma olisi: Taakse jäivät onnen päivät.
Nantti Vonrikti: Taistelevat Ankat. (Kari Korhonen). Kuva: TJ |
Nantti
Vonriktin Taistelevat
ankat
on myrskyisä kuvaus kahdesta soitimella olevasta
ankkalinnalaisuroosta, Aku Ankasta ja Hannu Hanhesta. Taustalla
puuhun nojaa kyllästyneen näköisenä Iines Ankka, joka
luonnollisesti on herrojen nahinan kohde. Valossa kylpevät
päähenkilöt ovat Vonriktille ominaisia, samoin kuin
luonnontieteellisen tarkka siveltimenjälkikin. Teos muistuttaa
läheisesti Ferdinand von Wrightin teosta Taistelevat
metsot
(1886), jossa metsokoiraiden soidinta seuraa sivusta koppelo.
Maalauksen luonnontieteellinen tarkkuus tekee katseluelämyksestä
todentuntuisen: ankkojen räpylöiden alla rapisevan jäkälän voi
miltei kuulla ja salojen syvyyden haistaa.
Altti Fasaani: Elämäntaiteilija Hannu Hanhi. (Ulrich Schröder & Daan Jippes). Kuva: TJ |
Altti
Fasaanin Elämäntaiteilija
Hannu Hanhi
esittää tuntemamme hyväonnisen hanhen ja edellisen maalauksen
tappelupukarin keikarimaisessa muotokuvassa omahyväisine ilmeineen.
Hän poseeraa rennosti klubitakissaan, hattu ja päällystakki
toispuoleisen nojatuolin käsinojalla. Miljöö tuo mieleen
1800-luvun englantilaiset herrainklubit. Valo lankeaa ylhäältä
etuvasemmalta korostaen herra Hanhen hohtavanvalkoista
höyhenpeitettä. Mielestäni Fasaani tavoittaa erinomaisesti
kuvattavansa olemuksen tässä työssä. Tämä teos muistuttaa
Ateneumin kokoelmissa olevaa Antti Favénin maalaamaa taiteilija
Fahle Basilierin muotokuvaa vuodelta 1908. Erityisesti Hanhen egon
rajattomuus käy ilmi Fasaanin työssä.
Valos Julle Ankanpään kädestä. (Kati Kovács). Kuva: TJ |
Lopuksi
esittelen vielä todellisen kuriositeetin, nimittäin valoksen Julle
Ankanpään kädestä. Valkoinen melko suurikokoinen koura neljine
sormineen on kuin pala menneisyyttä. Tämä näyttelyesine viittaa
vielä 1800-luvulla muodissa olleeseen ikivanhaan roomalaiseen
perinteeseen ottaa edesmenneeltä henkilöltä kipsinen kuolinnaamio.
Ankkalinnan maineikkaan perustajan käsi edustanee ankkalinnalaista
vähemmän makaaberia perinnettä. Sitä emme tiedä, milloin tämä
valos on herra Ankanpään kädestä otettu. Tuskin ainakaan kuoleman
jälkeen, sillä Ankkalinnassa ei juuri kuolemaa tunneta, Ankkapurhan
linnan eli Mac Ankkain klaanin sukulinnan hautausmaata lukuun
ottamatta.
Koska
nämä kaksitoista näyttelyssä olevaa teosta ovat
"puolitodellisia", on paikallaan mainita, että näiden
taide-esineiden takana ovat todelliset sarjakuvataiteilijat. Heidän
nimensä annetaan kuvateksteissä. Ankallisgallerian
aarteita-näyttely on esillä Ateneumissa 25.2. asti.
Lähteet:
Helsingin Sanomat,
https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000005391948.html?share=739f513829a299a62d9995cf0ef459e0
https://www.akuankka.fi/
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti