Taidekappelin sydäntalven näyttely
esittelee kahden kuvanveistäjän, Riku Riipan (s. 1974) ja Joakim
Sederholmin (s. 1969) taidetta. Taidekappelin pienimuotoisessa
näyttelyssä on esillä yhdeksän veistosta, viisi Riipalta ja neljä
Sederholmilta. Yhtä lukuunottamatta kaikki esittävät
ihmisfiguureja. Kumpikin taiteilijoista on tuonut tähän näyttelyyn
puisia veistoksia, jotka erityisen hyvin sopivat Taidekappelin
puiseen ilmapiiriin. Vaikka kumpikin miehistä on työskennellyt
akateemikko Kain Tapperin apulaisena ja heidän näytteille
tuomissaan teoksissa on paljon samankaltaisuutta, on kummallakin
toisiinsa nähden hyvin erilainen ilmaisutyyli. Riipan veistokset
ovat ilmeettömämpiä ja rauhallisempia kun taas Sederholmin työt
ovat rosoisempia, dynaamisempia ja värikkäämpiä. Niissä on
tietynlaista tahallista viimeistelemättömyyttä, rosoisuus ja
epätasainen pinta ovat ilmaisukeinoja.
Riku Riippa ja Joakim Sederholm Taidekappelissa. Kuva: TJ. |
Riku Riippa: Nimetön. Leppä, 2011. Kuva: TJ |
Riku Riipan rauhallisissa
pääveistoksissa on jäljellä puupölkyn tuntua, varsinkin takaa
katsottuna: etupuolta koristavatkin sitten eleettömät,
hienotunteiset ja hieman apaattiset miehenkasvot. Näistä voisi siis
sanoa, että ne ovat kuin puusta veistettyjä. Taltankäsittely on
kauttaaltaan hallittua ja luo veistoksen pintaan herkän rytmin
tuoden hieman eloa hahmoihin. Jotkin kasvot ovat lähes
primitiivisiä, joistakin tulee joku tuttu, rauhallinen henkilö
mieleen. Kookkain teos on luonnollisen kokoinen mieshahmo (Nimetön,
2011), joka seisoo jäykkänä valkoisessa kaavussaan.
Asento ja
vaate tuovat mieleen kreikkalaisen varhaisklassisen kauden veistoksen
Delfoin vaununajaja (Heniokhos). Tämä
on myös se veistos, jonka (mustat) kasvot ovat likipitäen
primitiiviset. Samalla tämä työ tuo mieleen keskiaikaisten
kirkkojen ovenpielten vaivaisukot. Veistoksen kasvot johtavat
ajatukset Afrikkaan tai Polynesiaan, hyvin kauas pois kotimaasta.
Primitiivinen kuva alkuasukkaasta lähes arkaaisessa asussa ja
asennossa –
mihin taiteilija viittaa tällä kuvallaan?
Riku Riippa: Nimetön (yksityiskohta). Leppä, 2011. Kuva: TJ. |
Primitiivisiä kasvoja
löytyy Riipan tuotannosta enemmänkin. On sellaisia, jotka
viittaavat arkaaiseen Kreikkaan, jotkin tuovat mieleen roomalaisen
tasavallan ajan muotokuvailmaisun, mutta löytyy joukosta myös
realistiseksikin luokiteltavia töitä. Yksi piirre Riipalla tuntuu
muotokuvissaan olevan, nimittäin tietynlainen kasvojen verhoaminen
tavallaan tunnistamattomiksi, yksityiskohtien häivyttäminen
minimiin ja vain tiettyjen piirteiden korostaminen, jos niidenkään.
Suurin osa hänen muotokuvistaan on "geneerisiä", ne ovat
mies- tai naiskuvia yleensä,
eivät kenenkään tietyn henkilön kuvia. Tämäkin juontuu alun
perin antiikin Kreikasta, ja nimenomaan arkaaiselta ja klassiselta
kaudelta. Käyttäisin ehkä termiä ihannemuotokuva,
kaikille sopiva muotokuva antiikin Kreikan mallin mukaisesti. Se on
sitten eri asia, mikä todellisuudessa on Riipan veistosten
lähtökohta ja mikä on se perinne, josta hän ammentaa.
Kunnioituksen materiaalia kohtaan ja niukan käsittelyn hän lienee
omaksunut Kain Tapperilta, joka olikin aikamoinen niukan esityksen
mestari. Saihan hän aikaan sen kuuluisan kiistan jo
1960-1970-luvuilla, jossa väiteltiin siitä, onko puupölkky
taidetta. Samaan hengenvetoon voisi kysyä, kuinka moni turkulainen
on huomannut Tapperin Ajan
virta
(2000) teoksen Vanhalla Suurtorilla. Se on teos, joka ei tosiaan
liiaksi pidä ääntä itsestään. Itsekin sen ensimmäisen kerran
nähtyäni sivuutin sen torin moderniin infrastruktuuriin liittyvänä
osana, en taideteoksena.
Riku Riippa: Nimetön. Leppä, 2017. Kuva: TJ. |
Joakim
Sederholmin työt ovat vuorostaan ilmaisussaan osin Riipan töiden
vastakohtia, sillä ne ovat rosoisia, särmikkäitäkin, ja ne jäävät
helposti ehkä salaperäisemmiksi kuin Riipan työt. Kun Riipan
töissä tässä näyttelyssä on pelkästään mieshahmoja, on
Sederholmilla mukana yksi nainenkin, sekä yksi koira.
Joakim Sederholm: Hon/Her. Haapa, 2016. Kuva: TJ |
Nainen
(Hon/Her,
2016) on vielä primitiivisempi kuin Riipan töiden puusta veistetyn
seisovan miehen kasvot. Matala, rehevä nainen tuo nimittäin mieleen
Willendorfin
Venuksen,
kivikautisen naisveistoksen. Sederholmilta on mukana myös pari pitkää, pitkäkaulaista miestä,
molemmilla hattu päässä. Nämä miehet omaavat selittämättömästi suomalaisen
olemuksen.
Joakim Sederholm: Man with a hat. Eri puulajeja, 2015. Kuva: TJ. |
Miesten pituus, kasvot, pään muoto ja hattu tuovat
mieleen Ola Fogelbergin Pekka Puupää-sarjakuvat yli
kahdeksankymmenen vuoden takaa. Tätä vaikutelmaa lisää
jälkimmäisen miehen punainen nenä. Minulle nämä herrat
näyttäytyvät vuosisadan alkupuolen kotimaisina sekatyömiehinä,
rantojen hamppareina, sälleinä, jotka sätkää poltellen notkuvat
kadunkulmissa. Sederholmin töistä kaikkein kiintoisin oli
mielestäni puinen koira, eli Troijalainen
koira haudattuna
(2014).
Joakim Sederholm: Troijalainen koira haudattuna. Eri puulajeja, 2014. Kuva: TJ. |
Vaaleaksi maalatussa koirassa on siellä täällä erivärisiä
pensselinsipaisuja niin, että ainakin mielleyhtymä sateenkaaren
väreihin saadaan aikaiseksi. Tämä huomio sai minut polvilleni
kappelin lattialle kurkistamaan koiran alle: koiralla ei ole nisiä
eikä myöskään kiveksiä. Voi olla, että tämä on tahatonta
taiteilijan taholta, mutta niin tai näin, Sederholmin koira on
sukupuoleton. Ottaako tämä koira jollakin tavoin nyt kantaa
ajankohtaiseen keskusteluun? Troijalainen
koira haudattuna?
Nyt liikutaan tulkintojen aina niin rajattomassa ja tieteellisesti
kovin huterassa maailmassa. Luulen, että Sederholm on koiraansa
tehdessään tehnyt katsojalle arvoituksen. Taidekappeli kirkkotilana
tuo sille lisää ulottuvuuksia, tai toisin sanoen tuottaa teokselle
täyttymyksen. Jos tämä tulkintani osuu oikeaan, jää kuitenkin
epäselväksi, mitä taiteilija itse asiasta ajattelee. Koira on
puolueeton kannanotto mutta tarkoitettu piikiksi lihaan. Kenen
lihaan, sen saa katsoja itse päättää. Mainittakoon vielä, että
tämä tulkintani Sederholmin koirasta on puhtaasti henkilökohtainen
ja voi osua kauas totuudesta. Mutta ehkä se antaa katsojalle yhden
näkökulman, jolla lähestyä teosta.
Virkistävä
ja mielestäni taiteellisesti korkeatasoinen näyttely jatkuu
Taidekappelissa (www.taidekappeli.fi) Turun Hirvensalossa 25.3. asti.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti