On sellaisia taiteilijoita, joiden
töitä roikkuu taidemuseoiden seinillä. Sitten on sellaisia
taiteilijoita, joiden töitä roikkuu lähinnä vain yksityiskotien
seinillä. Nämä taiteilijat ovat yleensä vain alueellisesti
tunnettuja ja usein vain vanhemman väestön keskuudessa. Olen siinä
mielessä onnellisessa asemassa, että olen saanut katsella tällaisia
maalauksia lapsuudestani saakka, aluksi isovanhemmillani, sitten
myöhemmin omassa kodissani. Maalarit kuten Yrjö Mustonen, Pekka
Patokallio, Harri Veistinen, Viljo Syrjämä, Olavi Hurmerinta ja
Armas Mikola kuuluvat näihin enemmän tai vähemmän paikallisiin
taiteilijoihin. Taannoin Naantalissa Matti Mollbergin
taidemyyntinäyttelyssä koko talo oli täynnä tällaista
suomalaista ˮkäyttötaidettaˮ:
maalauksia ja maalareita, joita ei tosiaan museoissa tapaa mutta
joihin sitten törmää taideliikkeissä, osto- ja myyntiliikkeissä
sekä kotien seinillä. Syy ˮsalonkikelpoisenˮ
taiteen ja ˮkäyttötaiteenˮ
välillä ei tässä tapauksessa johdu taiteellisista arvoista vaan
pikemminkin siitä, että nämä taiteilijat eivät ole saavuttaneet
tai edes halunneet saavuttaa merkittävää jalansijaa taiteen osin
elitistiselläkin kentällä, vaan ovat tyytyneet lähinnä
harrastemaalarin rooliin. Tämä on tietysti puhtaasti oma
tulkintani.
Armas Mikola: Omakuva. Öljy kankaalle, 1971. Yksityiskokoelma. Kuva: TJ. |
Loimaan taidemuseo järjesti loppuvuodesta 2017 Armas Mikolan näyttelyn ja tämän vuoden helmikuussa näyttely oli nähtävillä Mynämäessä. Ikävä kyllä 30-40 teoksesta vain yksi oli sama joka Loimaalla oli esillä. Tämä kertoo muun muassa siitä, että lähes kaikki teokset oli lainattu yksityiskokoelmista eli kodeista tai esim. paikallispankkien kokoelmista. Mynämäen näyttelyssä minulle kerrottiin, että koska taiteilijan sukua on paljon Mynämäessä ei maalausten haaliminen näyttelyä varten ollut vaikeaa. Loimaan seudullakaan vaikeuksia tuskin oli, sillä taiteilija oli syntyisin Alastarolta. Silti olisin pitänyt toivottavana, että molemmat näyttelyt olisi rakennettu samojen teosten ympärille, se olisi ollut loogista. Nyt harmittaa, että en käynyt katsomassa Loimaan näyttelyä. Menetin ikään kuin puolet koko taidenautinnosta. Näiden kahden näyttelyn teokset jos olisi yhdistetty, oltaisiin saatu aikaan varsin kattava ripustus taiteilijan tuotannosta.
Armas Mikola (1901-1983) syntyi
Alastarolla mutta eli suurimman osan elämäänsä Turun seudulla.
Hän opiskeli Turun Piirustuskoulussa vuosina 1917-1920 Ragnar
Ungernin ja Theodor Schalinin oppilaana. Hän teki myös useita
ulkomaanmatkoja ja opiskeli mm. freskomaalausta Firenzessä
1930-luvulla.
Hänen maalauksensa etenkin
1970-luvulta ovat helposti tunnistettavia värinkäyttönsä,
aiheidensa ja tekniikkansa ansiosta. Mikolaa voisi ainakin
1970-luvulta eteenpäin kutsua koloristiksi, niin loistavaa ja
iloista hänen värinkäyttönsä on. Tuon ajan aiheet käsittelevät
useimmiten saaristolaismaisemia tai veneitä Turusta tai
Rymättylästä. Mukana on myös merellisiä maisemia useilla
lomamatkoilla otettujen valokuvien pohjalta. 1950-luvulta alkaen
Mikola alkoi käyttää palettiveistä maalauksissaan ja nämä
värikkäät 1970-luvun työt onkin lähes yksinomaan maalattu
palettiveitsellä. Mikola levittää väriä tasaisiksi värikentiksi
ja antaa kentän reunoihin jäädä veitsen synnyttämät ˮvallitˮ,
jotka siten rajaavat sekä värikentän että rytmittävät itse
maalausta. Teosten lähiluku paljastaa myös siveltimen jälkiä.
Näyttää siltä, että alun perin siveltimellä tehty maalipinta on
sitten viimeistelty palettiveitsellä. Osa yksityiskohdista näyttää
pelkällä siveltimellä tehdyiltä, sillä veitsi ei ole aivan yhtä
notkea työväline. Jotkin ohuet viivat sen sijaan on tehty
palettiveitsellä, esim. purjeveneiden mastot. Tumman värikerroksen
päälle näyttäisi levitetyn vaaleampi, taivasta esittävä
sininen, ja veitsensyrjällä tehty terävä viilto on taiteilijalle
ominaiseen tapaan tuonut esiin alla olevan tumman värin esittämään
mastoa.
Mikola kuului myös turkulaiseen vuonna
1950 perustettuun Maalariryhmä 15-25:een, jolla oli näyttelyitä
Turun taidemuseossa vuosina 1956, 1958, 1960, 1963 ja 1965.
Yksityisnäyttelyn Mikola piti Turun taidemuseossa vuonna 1955.
Maalariryhmä 15-25:een kuuluivat Mikolan lisäksi Olli Ahlgren,
Erkki Kosonen, Armas Lehtimäki, Johannes Paavola, Urho Salomaa,
Liisa Tanner ja Pentti Veroma. Professorin arvonimi myönnettiin
Mikolalle vuonna 1982.
Armas Mikola: Satu. Öljy kankaalle, 1947. Yksityiskokoelma. Kuva: TJ. |
Sitten
itse taideteoksiin. Signeeraamaton miljöömuotokuva Satu
(1947) esittää taiteilijan tyttären istumassa tuolilla kakluunin
vieressä punaisessa paidassa. Sylissään hänellä on avonainen
kirja. Kirkkaat värit loistavat tässäkin työssä, esimerkkeinä
naisen punainen paita ja kirjan loistavanvalkoinen kylki. Satu istuu
rennosti, vakavailmeisenä, ikään kuin kesken lukemisen häirittynä
renessanssityylisellä pehmustetulla tuolilla. Maalaukseen mahtuu
myös pieni epäsuhta, joka saattaa kertoa taiteilijan kykyjen olevan
vielä kehittymässä. Sadun vasen käsivarsi on nimittäin liian
pitkä, irrallinen, ikään kuin myöhemmin lisätty tai jostain
toisesta maalauksesta siirretty. Ensi näkemällä tämä epäsuhta
ei kuitenkaan osu edes silmiin, vaan vaatii toisen ja kolmannenkin
katselukerran.
Armas Mikola: Öinen Pariiisi. Öljy kankaalle, 1953. Yksityiskokoelma. Kuva: TJ. |
Teoksessa
Öinen Pariisi
vuodelta 1953 Mikola on mahdollisesti ottanut mallia Vincent van
Goghin maalauksesta Öinen katukahvila
(1888). Kenties hotellin parvekkeelta maalattu työ kuvaa puiden
varjostamaa aukiota. Työtä hallitsevat tummansininen taivas ja
keltaisina tähtinä loistavat katulamput tummien puiden lomassa.
Tässä työssä on käytetty pääasiassa pensseliä mutta joitain
yksityiskohtia näyttäisi tehdyn myös palettiveitsellä (puut).
Teos henkii suurkaupungin sykettä mutta värikylläisyydestään
huolimatta myös illan rauhaa.
Armas Mikola: Rantamaisema. Öljy kankaalle, 1962. Yksityiskokoelma. Kuva: TJ. |
Rantamaisema
(1962) on oikeastaan sellaista Mikolaa, josta minä ja monet muut
hänet varmasti parhaiten tunnemme. Maalauksen keskipiste näyttäisi
olevan oikealla alakulmassa aukeava tumma meri, sillä siitä
lähtevät säteet rytmittävät koko maalausta. Vuoristosta alkavat
linjat viettävät siihen talojen kattojen ja rantahiekan kautta.
Silti maalauksessa on tasapainoa ja harmoniaa eikä se tunnu kaatuvan
mihinkään suuntaan. Yksityiskohtakuvassa näkyy, miten taiteilija
rakentaa kokonaisuuden pienistä värikentistä ja miten kenttien
väliin jäävät värivallit palvelevat lopulta saumattomasti
kokonaisuutta. Teosta tutkimalla voidaan päätellä, että Mikola on
ensin käyttänyt pensseliä ja sitten viimeistellyt teoksen
palettiveitsellä. Joka tapauksessa tämäkin työ on siveltimen ja
palettiveitsen yhteistyön tulos.
Armas Mikola: Rantamaisema (yksityiskohta). Öljy kankaalle, 1962. Yksityiskokoelma. Kuva: TJ. |
Veneet
(1974) on edelleen sitä ˮtuttuaˮ
Mikolaa. Valosta päätellen maalaus on tehty Välimerellä (tai
siellä otetun valokuvan pohjalta). Meri ja taivas yhtyvät
voimakkaan tummansinisen meren ja lempeän poutaisen taivaan
rajaamassa vahvassa horisontissa. Etäisyysvaikutelma luodaan tässä
työssä osin väriperspektiivin avulla. Maalauksen ˮpäähenkilötˮ
ovat etualan viisi valkoista venettä punaisine ja mustine pohjineen.
Tämä on kuin ryhmämuotokuva, veneet saavat Mikolan käsittelyssä
miltei sielukkaan muodon. Tässä työssä kauneinta ovat jälleen
kirkkaat, elämäniloiset ja energiset värit, ihana eteläinen valo
ja kokonaisuutta rytmittävät palettiveitsen vedot värikenttien
välisine rajaviivoineen.
Armas Mikola: Veneet. Öljy kankaalle, 1974. Yksityiskokoelma. Kuva: TJ. |
Armas Mikola: Veneet (yksityiskohta). Öljy kankaalle, 1974. Yksityiskokoelma. Kuva: TJ. |
Kukka-asetelma
1980-luvun alusta osoittaa, että taiteilija hallitsi myös
asetelmien maalaamisen. Näyttelyluetteloon on merkitty, että teos
on vuodelta 1984, mutta tämä ei voi pitää paikkaansa.
Signeerauksesta on vaikea lukea oikeaa vuosilukua. Joka tapauksessa
työ kuuluu taiteilijan viimeisten vuosien tuotantoon. Vuosien
saatossa kehittynyt värinkäyttö, siveltimen ja palettiveitsen
saumaton yhteistyö ja modernin asetelman ilmaisuvoima kertovat
taiteilijan ehtymättömästä luomisvoimasta. Sommitelma on
elähdyttävä. Valo näyttää tulevan vasemmalta ylhäältä ja
kukat tuntuvat kurottautuvan sitä kohden. Vaikutelmaa tehostavat
vasemmalle yläviistoon johtavat diagonaalit palettiveitsellä tehdyt
vedot. Kukat kurottautuvat kohti valoa, joka tulee ylhäältä mutta
jonka lähdettä ei näy. Rohkea tulkitsija saattaisi nähdä tämän
teoksen jopa taiteilijan joutsenlauluna.
Armas Mikola: Kukka-asetelma. Öljy kankaalle, 1980-luvun alku. Yksityiskokoelma. Kuva: TJ. |
Loimaan ja Mynämäen näyttelyt jäävät
valitettavasti vain paikallisen yleisön iloksi. Tämän
alastarolaislähtöisen ja liian vähälle huomiolle jääneen värien
mestarin töitä olisi toivottavaa nähdä pian muuallakin. Hänen
työnsä ovat mielestäni niin ansiokkaita, että toivoisin näkeväni
niitä myös Turun taidemuseossa.
Mynämäen ja Loimaan näyttelyt ovat
kulttuuriteko. Näyttelyn hieman pidempi aukioloaika tosin olisi
toivottavaa, vaikka vapaaehtoisvoimin pyörivä näyttely vaatii toki
muutenkin suuria ponnistuksia kotiseutuyhdistykseltä. Näyttely on avoinna 23.2.2018 asti
Mynämäen Vanhalla Yhteiskoululla (Keskuskatu 19) ke-to 12-18, pe
10-16 ja la 10-13.
Lähteet: Mynämäen näyttelyn
näyttelymoniste
http://www.turuntaidemuseo.fi/menneet/
http://www.kuvataiteilijamatrikkeli.fi/fi/taiteilijat/903
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti