Taidekappelissa avautui 5.4. uusi
näyttely, joka esittelee suppeasti taiteilija Hannu Konolan
naivistista taidetta. Jälkikuvia-näyttelyn
kuusitoista maalausta ovat yhtä lukuunottamatta kaikki esittävää
taidetta ja ne on tehty viime vuonna (2017).
![]() |
Simberg-toisinto Haavoittuneesta enkelistä? Palaako mies sodasta vai missä hän on haavoittunut? Voiko enkeli oikeasti haavoittua? Hannu Konola: Kotiinpaluu. Öljy, 2017. Kuva: TJ. |
Hannu Konola (s. 1943) kouluttautui
papiksi ja ehtiä toimia virassa vuoteen 1979 asti, jolloin läpimurto
Galleri Bengtssonissa Tukholmassa vaikutti päätökseen luopua
pappisvirasta ja siirtyä kokopäiväiseksi taiteilijaksi.
Debyyttinsä maalarina Konola teki jo vuonna 1974
SuviPinx-näyttelyssä Sysmässä. Taiteilija kertoo, että hän oli
kiinnostunut lapsena sarjakuvien piirtämisestä ja kuvallisesta
tarinankerronnasta. Osin tästä syystä hänen ilmaisutyylikseen
valikoitui juuri naivismi. Konola on omien sanojensa mukaan
taiteilijana tarinankertoja: jokaisessa maalauksessa hän pyrkii
kertomaan jonkin tarinan. Siksi Konolan työt ovatkin antoisia
innokkaille tulkitsijoille.
Hannu Konola tunnetaan kuitenkin
paremmin lasitaiteilijana. Hän on tehnyt lasimaalaukset
kuuteentoista kirkkoon sekä joihinkin julkisiin tiloihin.
Esimerkkeinä voi mainita Espoon Suvelan kappelin sekä Juankosken
kirkon. Konolan lasimaalaukset sulautuvat yleensä osaksi
arkkitehtuuria, hyvänä esimerkkinä juuri Suvelan kappeli, jossa
16,7 metriä pitkä ja 2,1 metriä korkea lasimaalaus Minä elän
sulautuu hienovaraisesti arkkitehti Anssi Lassilan suunnittelemaan
sakraalitilaan. Kun Konolasta on puhe on syytä mainita, että juuri
Taidekappeli on hänen näyttelyilleen mitä sopivin tila. Hän on
nimittäin Pyhän Henrikin ekumeenisen taidekappelin isähahmo ja
taiteellinen johtaja. Taidekappelissa on pysyvästi esillä
(arkkitehtuurielementteinä) kaksi suurta Konolan lasiteosta, Passio
ja Jubilate.
Naivismi
tyylisuuntana on läheisimmin ehkä sukua kansantaiteelle ja
alkuperäiskulttuurien ns. primitiiviselle taiteelle. Naivistit ovat
ainakin historiallisesti usein itseoppineita taiteilijoita. Tunnetuin
naivisti on ehkä Henri Rousseau (1844-1910). Suomalaisia naivisteja
ovat Konolan lisäksi esim. Sulho Sipilä (1895-1949), Kalervo Palsa
(1947-1987) ja Martti Innanen (1931-2014).
Tässä
näyttelyssä esillä on maalauksia, joista suurin osa on
öljyväritöitä. Niissä terävien ääriviivojen rajaamat
kirkkaat, selkeät väripinnat luovat hyvin kurinalaisen ja
rauhallisen vaikutelman. Rauhallisuus saattaa kyllä kadota, kun
näitä töitä katsoo tarkemmin. Näyttää siltä, että Konola on
pysäyttänyt ajan. Jonkinlainen kesken olevan tekemisen pysähtynyt
energia on vangittu kankaalle. Tämä tuo mukanaan myös jotain
uhkaavaa. Mitä seuraavaksi? Kysymys uhkaavuudesta on aiheellinen,
sillä kuten Hugo Simberg (1873-1917) –
jonka töistä
taiteilija varmasti on saanut innoitusta –
esittää Konola useissa töissään pirun ja enkelin. Tästä
esimerkkinä käy maalaus Hyvää huomenta.
Näyttelyssä
on mukana myös pari öljypastellityötä sekä pari sekatekniikalla
tehtyä työtä, joissa öljypastelli näyttäisi niin ikään olevan
hallitsevassa roolissa. Nämä työt ovat pehmeämpiä ja vaikkakin
vähemmän selkeäviivaisia, silti rauhallisempia. Öljypastellityöt sekä sekatekniikalla toteutetut työt on asetettu lasin alle suojaan. Valitettavasti Taidekappelin valaistus tekee lasin suojaamien teosten katselemisesta haastavaa, sillä valot saavat kirkkaat lasit toimimaan peileinä. Niinpä esim. Kevät herää oli ainoa näistä neljästä teoksesta, jonka pystyin kunnolla kuvaamaan. Muutkin olisivat ansainneet tulla esitellyiksi. Valaistus tai oikeastaan luonnonvalon puute vaikuttaa myös teosten värisävyjen havaitsemiseen. Taiteilija harmittelikin, kun hänen herkkä teoksensa Kevät kadottaa hennot, rikkaat sävynsä liian hämärässä tilassa.
Kevät herää
on puoliabstrakti työ, jossa on jotakin picassomaista. Pystysuorat
koivu, joutsen ja naisen käsivarsi pitävät muutoin loivista
kaarista muodostuvan aaltoilevan työn kasassa. Oletan, että Konola
on tässäkin työssä käyttänyt öljypastellivärejä. Niillä hän
luo pehmeän verkkomaisen pinnan värikentille ja figuureille.
Maanläheiset, ikään kuin hieman tummennetut värisävyt henkivät
syvyyttä ja houkuttavat eri pinnat harmoniseen vuoropuheluun
kankaalla.
Maalauksessa
Hyvää huomenta mies
nostaa kadulla hattua vastaan tulevalle koiraa taluttavalle rouvalle.
Miehen hatun alta paljastuu kalju pää, jossa on pirunsarvet. Miehen
ilme ei kuitenkaan vastaa näitä sarvia. Miehen kohdalla olevan
talon ikkunassa vilkuttaa pieni lapsi, jolla on myös sarvet päässä.
Naapuritalon ikkunassa on toinen pieni lapsi, jolla on selässä
enkelinsiivet. Taka-alalla lentää enkeli kypärännäköinen
päähine päässään. Turvallisuus ennen kaikkea. Hattua nostavan
miehen ilme on leppoisan hyväntuulinen, mutta rouva, jota hän
tervehtii, ei vaikuta vastaavan tervehdykseen. Hän ei vaikuta edes
katsovan miestä, mutta sen sijaan rouvan harmaa kettu- tai
minkkipuuhka kyllä tapittaa vastaantulevaa herraa. Tässä taulussa
sitä onkin tarinaa kerrakseen. Mutta mikä se tarina on?
Sarvipäisten ja siivekkäiden ihmisten välillä on selkeästi
jotain. Pahat ihmiset versus hyvät ihmiset? Piru versus Jumalan
enkelit?
![]() |
Hannu Konola: Hyvää huomenta. Öljy, 2017. Kuva: TJ. |
Konola
kertoo vuonna 1981 ilmestyneessä taidekirjassaan, että toisen
ihmisen tapaaminen on hyvin merkityksellinen tilanne, sillä ihminen
määrittelee itsensä suhteessa muihin ihmisiin –
siis sen, millainen ihminen minä olen. Minäkuva ja osin ehkä
käyttäytyminenkin on seurausta tästä.
Tämä prosessi on jatkuvasti käynnissä ja jokainen kohtaaminen on
merkityksellinen. Tätä taustaa vasten Hyvää huomenta
näyttäytyy uudessa valossa.
Samassa
kirjassa hän kertoo suhteestaan enkeleihin. Ne ovat Jumalan
sanansaattajia, mutta naivistisissa töissä ne voi nähdä myös
humoristisessa valossa. ˮNaivistisissa
kuvissa he ovat pieniin kepposiin valmiita veijareita.ˮ
Konola kertoo kirjassaan käyttävänsä sarvipäisiä hahmoja pahan
symboleina. Hyväntahtoisilta ja harmittomilta vaikuttavat sarvipäät
ovat kuitenkin susia lampaiden vaatteissa ja yrittävät saada ˮhyvät
ihmisetˮ vieteltyä pahan teille. Lieneekö sarvipäisen herran
hyväntuulinen hatunnosto rouvalle kuitenkaan oikeasti mikään
positiivinen ele? Ehkä rouvan välinpitämättömyys johtuukin juuri
siitä, että hän tuntee pirun metkut?
![]() |
Hannu Konola: Sofia. Öljy, 2017. Kuva: TJ. |
Maalauksessa
Sofia näemme naisen
seisovan kerrostalohuoneiston avoimen ikkunan ääressä suoraan
katsojaan päin sateenkaaren väreissä oleva sateenvarjo kädessään.
Vasemmalla sinistä taivasta vasten piirtyy kirkontorni ja sen
yläpuolella leijailee valkoinen kyyhkynen, joka tuo heti mieleen
viittauksen Pyhään Henkeen. Kauniissa vaatteissa olevan naisen
kädessä on myös valkoinen kirjan näköinen esine, lieneeköhän
se Raamattu? Ensimmäinen kysymys, joka katsojassa herää on se,
miksi nainen on avatun sateenvarjon alla sisätiloissa. Toinen
kysymys on, miksi sateenvarjo on sateenkaaren väreissä. Kolmas
kysymys koskee kirkontornin, kyyhkysen ja mahdollisen Raamatun roolia
tässä työssä. Näihin kysymyksiin vastaamalla maalauksen tarina
selviää. Ja sitten päästään siihen taiteen rajattomuuteen:
tulkintoja on niin paljon kuin on katsojia eli mitään ei selviä
varmasti. Tai ehkä ei
aivan niinkään. Jos puhuttaisiin abstraktista työstä, edellä
lausuttu pitäisi paikkansa. Tämän maalauksen kohdalla on
mahdollista, että samanlaisiakin tulkintoja saattaa katsojille
syntyä. Koska sukupuoli on länsimaisessa yhteiskunnassa nyt niin
tapetilla ja herkkä aihe, tulee väistämättä kyseinen teema
mieleen sateenkaaren väreistä. Mutta voisiko sateenkaaren värit
tulkita vaihtelun vuoksi toisin? Jumalahan loi sateenkaaren merkiksi
Nooan kanssa tekemästään liitosta, ja samalla muistutukseksi
itselleen, ettei enää hukuttaisi koko luomakuntaa
vedenpaisumuksessa. Nainen vaikuttaa onnellisen ja rauhallisen
näköiseltä. Kenties kysymys onkin pelastuksesta tai
suojautumisesta pahalta? Olisiko tällaisessa tulkinnassa järkeä?
Sateenvarjo ja sateenkaaren värit ainakin viittaavat taivaalta alas
tulevaan veteen. Raamatussa on suoja ja pelastus.
![]() |
Hannu Konola: Tässä hetkessä kaikki. Öljy, 2017. Kuva: TJ. |
Tässä hetkessä kaikki on
näyttelyn ehkä mystisin maalaus. Siinä on mielestäni jonkin
verran Salvador Dalin kirkkaita värejä ja käsittämättömiä
elementtejä. Suuri ikkuna avautuu siniselle ulapalle. Sen edessä
seisoo mies pitäen toisessa kädessään päivänkakkaraa ja
toisessa narua, jolla hän lennättää ikkunasta
punavalkoraitapaitaista hattupäistä enkeliä. Arvoituksia löytyy
teoksesta muitakin: miehen pää on läpinäkyvä, kuin vesipisara
tai soikea lasipallo. Konola on tunnettu juuri tällaisista
ˮlasipäistä.ˮ
Hän on maalannut niitä paljon jo 1970-luvulla. ˮLasipäiden
yhteisenä nimittäjänä on tuoda esiin ihmisestä juuri niitä
piirteitä, jotka tekevät hänestä ihmisen kaikkine
omituisuuksineen ja puutteineenˮ,
kertoo hän kirjassaan.
Lasipäillä ei ole kasvoja. Ne ovat läpinäkyviä, katsojalle
tyhjiä. Helposti särkyviä, niin kuin me ihmiset olemme. Kirjassaan
Konola sanoo lasipäiden olevan tyhjyydessään ja ilmeettömyydessään
itsekeskeisiä. Tämän
maalauksen lasipää edustaa kehittyneempää tyyppiä: hänellä on
silmälasit ja vinossa hymyntapaisessa olevat huulet, jotka
oikeastaan näyttävät maalatuilta naisen huulilta. Mysteeriä
kerrakseen.
Ikkunan
edessä olevalla pöydällä on keltainen perhonen ja arpakuutio,
jonka jokaisella sivulla näyttäisi olevan kuusi pistettä. Tapa,
jolla mies pitelee narua ja päivänkakkaraa ovat kuin suoraan
varhaisrenessanssin ajalta, tai toisaalta bysanttilaisesta tai
ortodoksisesta kuvaperinteestä. Tämän maalauksen yksityiskohdat on
muuten verraten kolmiulotteisesti kuvattu. Kädetkin näyttävät
miltei oikeilta. Mikä tarina kätkeytyy tähän maalaukseen? Sen
selvittämisen jätän teille lukijoille. Tämä maalaus näyttää
olevan pari vuonna 1980 tehdylle Pilveä ulkoiluttava
tyttö-maalaukselle, jossa
lasipäinen, hattupäinen tyttö katselee samanlaisesta ikkunasta
ulos merelle. Sellaisen taulun maalasi muuten Salvador Dalikin –
tosin ilman lasipäätä.
Pöytäkin ikkunan edessä on lähes samanlainen kuin teoksessa Tässä
hetkessä kaikki. Näyttelyn
eräässä toisessa teoksessa mies ulkoiluttaa pilveä narussa.
Tämäkin teema siis toistuu taiteilijan teoksissa.
Taidekappelin
näyttely tarjoaa hienon tilaisuuden tutustua monipuolisen
turkulaisen taiteilijan töihin. Hannu Konolan arvoitukselliset
maalaukset ovat esillä Pyhän Henrikin ekumeenisessa taidekappelissa
Turun Hirvensalossa 31.5. asti.
Lähde:
Seppälä, Liisa, Hammarberg, Päivi (toim.), Hannu Konola.
Helsinki 1981.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti