Perinteisen taiteen ystävänä
innostuin heti, kun luin Hämeenlinnan taidemuseossa järjestettävästä
Werner Holmbergin (1830-1860) näyttelystä. Sinne siis.
Matkalukemiseksi otin Eliel Aspelinin (1847-1917) elämäkerran
Werner Holmberg. Elämä ja Teokset, joka kuuluu Aspelinin
projektiin luoda suomalaiselle taiteelle taidehistoriallinen perusta.
Muut kaksi Aspelinin "kaanoniin" kuuluvaa taiteilijaa ovat
Johannes Takanen (1849-1885) ja Elias Brenner (1647-1717).
Fennomaaniseen tyyliinsä Holmbergin ansioita kansainvälisiin
taiteilijatovereihinsa verrattuna korostaen Aspelin piirtää mm.
säilyneen kirjeenvaihdon perusteella inhimillisen kuvan Suomen
taiteen varhaisvuosien taitavasta maalarista, joka kuoli 30-vuotiaana
keuhkotautiin.
Näyttely on perinteiseen tapaan
kronologinen. Varhaisin esillä oleva Holmbergin teos on lyijykynällä
ja vesivärillä tehty satama-aiheinen pienehkö työ vuodelta 1845,
jolloin 15-vuotias Werner vielä opiskeli "yläalkeiskoulussa"
Helsingissä siirtyäkseen seuraavana vuonna yksityislyseoon.
Varakkaasta perheestä kotoisin olevasta Werneristä oli vielä
tuohon aikaan kovaa vauhtia tulossa juristi isän toiveen mukaan.
Vasta myöhemmin isä suostui pojan tahtoon ja antoi tämän ryhtyä
taiteilijauralle, jota ei tuona aikana tietenkään pidetty kovinkaan
suuressa arvossa.
Holmbergia opettivat Helsingissä mm.
Magnus von Wright ja Berndt Godenhjelm. Robert Wilhelm Ekmaniin hän
tutustui vuonna 1850. Maalauksessa Sunnuntaiaamu
vuodelta 1853 on hieman sekä Ekmania että von Wrightia.
Werner Holmberg: Sunnuntaiaamu, 1853, öljy. Kuva: TJ |
Maalauksessa ollaan selvästi kirkkoon menossa. Keltainen taivas
antaa maalaukselle lämpimän tunnelman ja maiseman utuisuus tekee
siitä rauhallisen. Sommitelma on harmoninen. Valkopukuiset naiset
muistuttavat Ekmanin italialaistyyppisiä ihmishahmoja, myös
kasvoiltaan. En ole koskaan nimittäin törmännyt tällaisiin
päähineisiin suomalaisessa kansanperinteessä. Etualan naiset
pomppaavat esiin liiallisen valkoisuutensa vuoksi. Kömpelösti
sirotellut, maisemasta irrallaan olevat hahmot muistuttavat von
Wrightin maalausten kiiltokuvamaisuutta teoksen muiden osien ollessa
suurpiirteisempiä ja väriskaalaltaan vaimeampia. Ainoa
yksityiskohta, joka antaa viitteitä Holmbergin myöhempiin töihin
on oikealla seisova koivu. Sen yksityiskohtaisuus ja tekniikka, jolla
vihreät lehdet on pensselillä taputeltu, tulee olemaan Holmbergin
jäljellä olevien seitsemän elinvuoden taiteelle ominainen.
Holmberg
kehittyi taiteilijana nopeasti. Vuonna 1856 valmistunut Saksalainen
maisema on jo Holmbergille
tyypillinen.
Werner Holmberg: Saksalainen maisema, n. 1856, öljy. Kuva: TJ |
Taiteilija opiskeli Düsseldorfissa, tuon ajan suuressa
taidekeskuksessa. Siellä harrastettiin maisemamaalausta ja
maalattiin ulkona luonnossa ja pyrittiin mahdollisimman
luonnonmukaiseen, naturalistiseen ilmaisuun. Taulussa emäntä on
tullut pihalle perinteisestä saksalaisesta ristikkoseinäisestä
talosta, pihalla on vuohia, kissa ja kana. Maalaisidylli.
Levollisuutta henkivässä maalauksessa taivaalla on kuitenkin
dramatiikkaa enteileviä pilviä. Eräänlainen pilvipouta olikin
ajan saksalaiselle maalaustaiteelle tyypillinen valon ja varjon
vaihtelun vuoksi. Näin maalaukseen saatiin enemmän eloisuutta ja
dynamiikkaa. Pilvien lomasta paistava aurinko valaisee kirkkaasti
talon, puun latvuston ja korjuukypsän viljan taaempana, pilvet taas
luovat selkeät varjot maastoon. Pilvet näyttävät muodostavan
ympyrän pihan yläpuolelle, aurinko pääsee läpi ympyrän
keskeltä. Etualan lampi vastaa muodoiltaan suuren lehtipuun muotoja.
Sommitelma on tasapainoinen ja rauhallinen.
Syysaamu
vuodelta 1856 on niin ikään Saksassa maalattu työ. Myös
tunnelmaltaan se on hieman samankaltainen kuin Saksalainen
maisema, mutta surumielisempi.
Werner Holmberg: Syysaamu, 1856, öljy. Kuva: TJ |
Aamuhetki näkyy mm. siinä, että vuorilla lepää vielä usvaa.
Aurinko on jo noussut ja paistaa ohuiden pilvien läpi tuoden
maalaukseen valkoisenharmaat viileät sävyt. Yksinäinen
tumma-asuinen mies ase olallaan kävelee vasemmassa reunassa
poispäin, valkoinen koira seuraa perässä. Tässä työssä –
niin kuin muissakin
Holmbergin maalauksissa –
henkilöt ovat sivuosassa, vain osia kokonaisuudessa. Pääosassa on
jylhä luonto. Aspelinin mukaan tämä teos oli taiteilijan mielestä
yksi hänen onnistuneimmistaan. Se on sommitelma eri luonnoksista,
joita taiteilija teki retkillään Düsseldorfin lähialueiden
luontoon.
Eräs
työ, joka minua tunnelman puolesta erityisesti viehätti on nykyisin
Tasavallan Presidentin kansliassa sijaitseva Metsä
sadeilmalla (1859).
Werner Holmberg: Metsä sadeilmalla, 1859, öljy. Kuva: TJ |
Sateisessa
metsässä kulkee polkua pitkin härän vetämä kärry, jossa istuu
selkä katsojaan päin vanha ukko. Edessä siintää haka, ukko
lienee matkalla laitumelle. Sadesää näyttäytyy oikealla taustalla
harmaana metsänreunana, järven takana. Maalaus vetää sisäänsä.
Rauhallisuus, ehkä tietynlainen uneliaisuuskin huokuu siitä. Kaikki
on hyvin. Tämä maalaus oikein kutsuu katsojaa tekemään
tulkintoja.
Sokerina
pohjalla on Postitie Hämeessä vuodelta
1860. Tästä teemasta on itse asiassa kaksikin maalausta, toinen on
nimittäin Maantie Hämeessä (Helteinen kesäpäivä)
samalta vuodelta. Näissä tauluissa on kaksi keskeistä eroa.
Ensinmainitussa on kilometripylväs, jälkimmäisessä ei. Toinen ero
on se, että Postitiessä
kärryt ovat tulossa katsojaa kohti, kun Maantiessä
ne ovat matkalla katsojasta poispäin. Maalaukset ovat myös
sommittelultaan hieman erilaisia, Postitien
ollessa selvästi tasapainoisempi. Molemmat taulut kuuluvat Ateneumin
kokoelmiin. Nämä vuoden 1859-1860-maalaukset syntyivät Saksassa
kesällä 1859 tehdyn Suomen-matkan luonnosten pohjalta. Holmberg
norjalaisine puolisoineen vieraili sukulaistensa luona Hämeessä,
mm. Kurussa ja Ruovedellä.
Werner Holmberg: Postitie Hämeessä, 1860, öljy. Kuva: TJ |
Hämeenlinnan
näyttelyssä olevassa Postitie Hämeessä-maalauksessa
on kuvattu "maantie" metsässä, jota pitkin hevosvetoiset
vaunut matkustajineen ovat lähestymässä katsojaa. Vaunut näyttävät
nostattavan melkoisen pölyn. Tunnelma maalauksessa hieno. Sen voi
miltei haistaa ja kokea ihollaan. Kuumana kesäpäivänä tuoksuvan
mäntymetsän ja pölisevän hiekan, sekä mäntyjen lomasta
paistavan auringon kuumuuden. Oletan varjojen pituuden perusteella,
että kyseessä on alkuilta. Ei ole ihme, että Postitie
onkin ehkä rakastetuin Holmbergin maalauksista. Siinä taiteilija
osoittaa saavuttamansa koulutuksen tulokset sekä synnynnäiset
taiteilijanlahjansa. Taulu on myöskin Holmbergin viimeisiä.
Holmbergin taide on silmiä hivelevän kaunista ja yhtä lailla sielua rauhoittavaa kuin metsässä kävely. Hämeenlinnan taidemuseossa sen tosin voi tehdä ilman hirvikärpäsiä ja hyttysiä. Museo on saanut kerättyä laajan otoksen Holmbergin
tuotannosta. Suosittelen vanhemman taiteen ystäville ehdottomasti
matkaa Hämeenlinnaan. Näyttely on esillä 10.9. asti. Näyttelyn
jälkeen voi piipahtaa pihan toisella puolella katsomassa Yhteiset
kuvamme-näyttelyä, joka
esittelee hämäläisiä taidekokoelmia ja lounaishämäläisiä
taiteilijoita. Mukana on vanhempaa ja uudempaa taidetta. Oikein
virkistävä näyttely intensiivisen Holmberg-tuokion jälkeen.
Toni
Jakala
Lähteet:
Aspelin, Eliel, Werner Holmström. Elämä ja teokset, Helsinki 1890.
Suomen Kansallisgallerian kokoelmat (Holmström), kokoelmat.fng.fi
Biografiskt Lexikon för Finland, www.blf.fi
Lähteet:
Aspelin, Eliel, Werner Holmström. Elämä ja teokset, Helsinki 1890.
Suomen Kansallisgallerian kokoelmat (Holmström), kokoelmat.fng.fi
Biografiskt Lexikon för Finland, www.blf.fi
Tervetuloa blogimaailmaan! Lisää taidehistorioitsijoita olen kentälle kaivannutkin. Ja ihan mukavaa, että sinä kirjoittelet sieltä Etelä-Suomen/Varsinais-Suomen suunnalta, kun minä harvemmin sinne matkustan. Näin tulee nähtyä/kuultua ajatuksia taidekentältä sieltäkin minne ei itse ehdi vakka haluaisikin. Minä kirjoittelen akselilla Keski-Suomi / Pohjois-Savo (Itä-Suomi).
VastaaPoistaHei ja kiitos tervetulotoivotuksista! Taideaiheisia blogeja en juurikaan löytänyt. Jos itse pidät vastaavankaltaista blogia, laitapa osoite tähän niin katson, voinko lisätä tähän jonkinlaisen linkkilistan! Eikä se haittaisi, vaikka kirjoittaisimme samoistakin näyttelyistä. Jokainen kun kokee ne niin omalla tavallaan. Mutta tosiaan, hyvin harvoin liikun Etelä-Suomea kauemmaksi.
VastaaPoistaHei! Saisinko luvan pistää Syysaamun kuvan Wikimedia Commonsiin? Netissä ei ole muuta hyvää kuvaa tuosta Holmbergin kuuluisasta maalauksesta kuin sinun ottamasi. En tarvitse muuta kuin kommenttikenttään suostumuksesi sille, että kyseiseen kuvaan pätee CC BY 4.0 -oikeus, eli kuvaa saa jakaa/käyttää, kunhan nimittää oheen alkuperälähteen: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/. Wikipediassa tämä lupa helpottaa kuvien käyttöä huomattavasti. Museolta ei tarvitse lupaa kysyä, koska Holmberg kuoli yli 70 vuotta sitten.
VastaaPoistaHei! Minun puolestani asia on ok, eli voit laittaa kuvan Wikimedia Commonsiin mainitsemasi lisenssin mukaan käytettäväksi. Kiva, jos kuvasta on hyötyä muillekin.
PoistaKiitos! Tässä se on https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Werner_Holmberg_-_Autumn_Morning.jpg. Tosin huomasin, että Wikipedia ei vähän kovakiskoisesti näköjään välitä taidemaalauksen kuvaajan tekijänoikeuksista, jos kyseessä on täydellinen kuva maalauksesta, koska silloinhan se on vain maalaus itsessään. Tulipa silti kerrottua, että kuvasi tuli avuksi!
VastaaPoistaKiitos linkistä, hyvä, että onnistui!
Poista