Blogissa esitellään näyttelyitä ja kirjoitetaan muutenkin taiteesta koko kentän laajuudelta: mukana ovat sekä nykytaide, maalaustaide, kuvanveisto että arkkitehtuuri.

tiistai 25. heinäkuuta 2017

Metsä puhuu Somerolla

Antti Laitinen: Halki, poikki ja pinoon Someron Kivimakasiinissa 30.6.-16.7.2017.

Ensimmäiseksi esiteltäväksi näyttelyksi valitsin Antti Laitisen Halki, poikki ja pinoon-näyttelyn Somerolla. Tämä on sinänsä huono valinta, että näyttely on jo päättynyt, kun saan tämän tekstin julkaistuksi. Mutta koska olen lähtöisin Somerolta katsoin sopivaksi aloittaa juuri somerolaisesta näyttelystä. Somero-aihetta aion jatkaa vielä parilla tekstillä lähiaikoina.

Kiiruun tilan kivimakasiini on oiva paikka kesänäyttelyille ja juuri kunnostettu tätä tarkoitusta varten. Tarkoitus on kuulemma jatkaa tulevinakin kesinä näyttelytoimintaa. Rakennuksessa on ensinnäkin mukavan viileä. Toiseksi, kolme lähes samankokoista huonetta jakaa rakennuksen kätevästi omiin osastoihinsa niin, että eri huoneilla voi tarvittaessa olla oma teemansa ilman, että ne häiritsevät toisiaan. Makasiini itse lienee peräisin 1800-luvun jälkimmäiseltä puoliskolta, Someron Kulttuuri ry:n nettisivujen mukaan se on rakennettu 1869 Kiiruun tilalle perustetun viinanpolttimon tarpeisiin.

Antti Laitinen (s. 1975) asuu ja työskentelee Somerniemellä. Tämä on tietysti syy siihen, että juuri Somerolla on Laitisen näyttely. Mies on saavuttanut kansainvälistä mainetta mm. Venetsian Biennaalissa vuonna 2013 teoksellaan Falling Trees. Toinen Suomen edustaja biennaalissa oli Terike Haapoja (s. 1974). Laitisen muita tunnettuja taideteoksia ovat mm. Armour (2016) Helsingin Töölönlahden puistossa ja Forest Square (2013). Taiteilijan performanssit sisältävät yleensä Laitisen fyysistä ponnistelua. Henkilökohtainen luontosuhde ja rakkaus metsään näkyy kaikissa Laitisen teoksissa.

Vasemmanpuoleisessa huoneessa on esillä Green Square, Brown Square & White Square, joka koostuu kolmesta valokuvasta, jotka taiteilija on ottanut keväällä, syksyllä ja talvella samasta kohteesta. Hän on kasannut tiiviiksi keoksi harvennettuja kuusia ja muotoillut tämän keon säännöllisen neliön muotoon. Neliötä ympäröivät nuorten kuusten kannot. Katsoja voi olettaa, että neliön puut ovat peräisin juuri näistä kannoista. Teokselle taustan muodostaa vihreä kuusimetsä. Green Square-kuvassa kuusineliö on vihreänä keväällä, Brown Square-kuvassa syksyllä kaikki neulaset ovat karisseet pois ja jäljellä ovat vain ruskeanharmaat rungot. White Square esittää samaa neliötä talvella, kun lumi on peittänyt alastomat rungot.


Antti Laitinen: Green Garden, valokuva installaatiosta. Kuva: TJ


Kutsuisin tätä teosta maataide-installaatioksi. Se on paikkaansa sidottu ja elää ympäristönsä mukana. Kerran tehtynä teoksella on potentiaalinen mahdollisuus jatkaa elämäänsä kunnes se maatuu kokonaan. Siinä se muistuttaa IC98:n Kronoksen taloa, jossa yksinäisellä tontilla seisova asuinrakennus hankittiin taiteilijoiden omistukseen tontteineen ja alue jätettiin oman onnensa nojaan. Tarkoitus on seurata ajan hampaan vaikutusta ja antaa ajan ja luonnon tehdä tehtävänsä. Elämäänsä jatkavana Laitisen neliö tarjoaisi taiteilijalle mahdollisuuden uusiin "taideteoksiin" eli valokuviin, esim. aamun sarastaessa, talvi-iltana jne. Mutta oletan, että jatkuvuus ei ole taiteilijan tarkoituksena tämän teoksen kohdalla. Ideana lienee ollut ottaa nuo kolme valokuvaa. Teos esittää realistisesti puun kuoleman. Kaikki eivät pärjää, heikommat karsitaan. Heikko sortuu elon tiellä, sanotaan.

Useiden Laitisen teosten kohdalla voidaan esittää kysymys, mikä itse asiassa on se taideteos: gallerian seinällä riippuva valokuva vaiko tuo neliö, jota kuva esittää. Vastaus mielestäni on selkeä: se on se neliö. Valokuvaus on ainoa tapa (videon ohella) dokumentoida performanssi tai installaatio. Kun esitys päättyy tai installaatio puretaan näyttelyn loputtua, se lakkaa olemasta. Jos siitä ei ole valokuvaa, säilyy se vain ihmisten muistissa. Ja saattaa olla, että Laitisen neliön kohdalla taiteilija itse on installaationsa ainoa yleisö somerniemeläisessä metsässä.

Kirjoittajalle keskeinen kysymys pitää jälleen esittää: mikä on tämän teoksen tarkoitus? Miksi taiteilija näki tuntikausia vaivaa kasatakseen kuusenoksat tiiviiseen kasaan ja sitten parturoi ne neliöksi? Ehkä tällä teoksella ei ole mitään erityistä tarkoitusta. Ei nykytaiteella olekaan [välttämättä] mitään tarkoitusta. Taiteella on itseisarvo. Sitä ei tarvitse ymmärtää. Se joko puhuttelee tai sitten ei. Pääasia, että se herättää ajatuksia tai tuntemuksia.

Samassa huoneessa edellisten kolmen valokuvan kanssa 2D-Trees-sarja, joka koostuu viidestä "reliefistä" (korkokuvasta), jotka ainakin muotonsa puolesta jatkavat neliö-teemaa. Laitinen on maalannut vanerineliöt valkoisiksi ja niitannut niille taipuisien pensaiden oksia. Materiaalina vaihtelevat orapihlaja ja paju. Runko on katkaistu oksien ylä- ja alapuolelta ja rungon tyngästä lähtevät oksat taivutettu täyttämään koko vanerineliön pinta. Hetken katsomisen jälkeen mieleen tulevat sormenjäljet: oksat muodostavat samankaltaisia kaarteita ja koukkuja. Jokainen reliefi on erilainen, joukossa on kaksi isompaa ja kolme pienempää. Mieleen tulee myös kysymys, mihin tarvitaan viisi erilaista työtä, jotka kuitenkin ovat keskenään niin samanlaisia. Kysymys ei voi olla pelkästä idean esittelystä (materiaali ja tekniikka). Joku tarkoitus näillä töillä on. Yksilöllisyys?

Taiteilijan pyrkimys lienee myös ollut puristaa kolmiulotteinen materiaali kaksiulotteiseksi, johon teoksen nimikin viittaa. Jos näin on, pitäisi näitä töitä katsoa sen verran kaukaa, että teoksista törröttävä rungontynkä ei rikkoisi kaksiulotteisuuden illuusiota. Toisaalta, tämä saattaa juuri olla taiteilijan tarkoituskin. Niin tai näin, kivasti sopivat nämä "reliefit" kivimakasiinin punatiilisiin seiniin.

Antti Laitinen: 2D Trees (osa teosta), vaneri, paju. Kuva: TJ


Oikeanpuoleisen huoneen täyttää Grid Garden-installaatio. Tämä on selkeästi pikkuruisen näyttelyn "pääteos". Valkoinen solumuoviseinä taustalla vangitsee katseen. Seinämän takana sijaitseva valonlähde saa sen hohtamaan hämärässä huoneessa. Metalliverkkoja, joihin syreeninoksia on pystysuoraan sidottu, on useita. Niiden tarkoitus on muodostaa jonkinlainen kolmiulotteinen risumetsä seinämän eteen. Teos muuttuu katsojan kävellessä sen sivulle, "keskelle metsää". Kuitenkin metsän puut ovat lehdettömiä. Laitisen omalta pihalta peräisin olevat syreeninoksat eivät tuoksu eivätkä elä. Niistä on tullut taidetta. Lienee installaatioon täysin kuulumaton seikka, mutta poikittaiset lattialankut ja toisaalta myös tiiliseinät rytmittävät teosta omalla pikantilla tavallaan. Näin ympäristö muokkaa teosta, sillä galleria Anhavassa, josta nämä teokset Somerolle saapuivat, on varmasti ollut perinteinen valkoinen galleriaympäristö. Siellä Grid Garden on ollut täysin irrallinen, itsenäinen taideteos, mutta Someron Kivimakasiinissa se saa persoonalliset maalaismaiset olosuhteet ja sulautuu siten ympäristöönsä. Ehkä valkoisen, valaistun seinämän rooli täällä entisestään korostuu.

Vaikka uskon Laitisella olevan jotakin sanomaa teoksissaan, en oikeastaan tunne tarvetta lähteä tulkitsemaan Grid Gardenia. Se on minulle vain installaatio. Tässä näyttelyssä siitä ei juuri voi olla pitämättä.


Antti Laitinen: Grid Garden, metalliverkko, syreeninoksat, solumuovi, valonlähde. Kuva: TJ


Keskimmäisessä huoneessa on video (Marionette), joka esittää lehdetöntä puuta, jota taiteilija itse heiluttaa. Videoidussa performanssissaan hän on sitonut puun oksiin sinne tänne valkoisia köysiä ja sitten heiluttaa puuta köysistä vetelemällä, ikään kuin tuulta matkiakseen. Tässä työssä yhdistyy sekä taiteilijan idea [jonka uskon olevan tämän teoksen "pointti"] että Laitiselle tyypillinen itsensä fyysisesti likoon laittaminen. Puu ei heiluisi, ellei taiteilija itse sitä heiluttaisi. Tätäkään työtä en halua lähteä tulkitsemaan. Performanssit tuppaavat olemaan yleensä sellaisia, ettei niitä oikein voi tulkita. Ne ovat vapaata taidetta aidoimmillaan. Saa tehdä mitä vain ja se on taidetta. Tässä työssä ei ole alkua eikä loppua. Koska videon kestoa ei ole merkitty mihinkään, ei katsoja voi tietää, mistä se alkaa ja mihin loppuu ja kuinka kauan se kestää. Tämä häiritsi minua siksi, että seisottuani muutaman minuutin tuijottamassa Laitisen puunheilutusta alkoi tulla tunne, että johtaako tämä yhtään mihinkään. Katselun jatkaminen alkoi tuntua kiusalliselta, vaikka miksi välittäisin muiden näyttelyvieraden mahdollisista katseista? Siitä huolimatta hatunlierien alla naama alkoi punertaa.

Performanssit ovat sinänsä kiintoisia, että ne harvat tapaukset, jotka olen nähnyt, tuntuvat katsojasta lähinnä älyvapailta. Jotkin ovat hyvin lähellä teatteria ja mielleyhtymä nukketeatteriin tulee Laitisen Marionetteakin katsellessa. Pitäisi ehkä muuttaa suhtautumistaan performansseihin ja ymmärtää niiden taiteellinen vapaus. Oikeastaan sama koskee nykytaidetta laajemminkin. Kyse on usein älynväläyksistä, joita ei kuulukaan ymmärtää. Taiteilijuus saavuttaa täyttymyksensä ideassa. Mitä vapaampi taiteilijan asenne ja mielikuvitus on kontekstistaan (ympäröivästä kulttuurista), sen omalaatuisempia teoksia häneltä on odotettavissa. Taiteilijuuden käsite on laajentunut rajusti sitten ns. vanhan taiteen viimeisten mestarien. Laitisen konteksti on metsä, joka innoittaa häntä ja jolle hän on teoksissaan kuuliainen.

Jatkossa en aio jokaista näyttelyesinettä käsitellä blogissani, mutta tässä näyttelyssä niitä ei niin kovin montaa ollut (10 kpl, neljä eri teosta). Määrä oli oikeastaan ihan sopiva tilaan nähden. Someron Kuvataideyhdistys ry. ansaitsee kiitoksen Laitisen näyttelyn tuomisesta Someron Suviheinäviikoille. Kiitoksen ansaitsee myös näyttelyn maksuttomuus, joka tuli minulle yllätyksenä. Toivottavasti näyttelytoimintaa jatketaan tulevina kesinä.

Toni Jakala

Lähteet:

http://someronkulttuuri.fi/tietoa/historia/

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti