Someron
Kivimeijeri on seisonut Turuntien eli Hämeen Härkätien varressa
Sillanpään kylässä tyhjillään (somerolaisittain ˮpahuuren
vallasˮ) niin kauan, kuin jaksan muistaa, kunnes vuonna 2010 perustettu Pitkäjärven Taide ja Kulttuuri ry. ryhtyi sitä taiteilija Antero Karen johdolla kunnostamaan. Vuonna 1905 meijeriksi piirretyn
rakennuksen julkisivua koristaa kiveen keltaisella maalattu teksti
Someron
putkirakenne.
Miltä vuodelta tuo nimi lienee, en tiedä. Ränsistynyt rakennus
joka tapauksessa oli ja on sitä jossain määrin edelleenkin. Työtä
riittää kyllä vielä, mutta jykevien kiviseinien suojissa tämän
kesän näyttely on jo yhdeksäs. Helsinkiläinen Kare on
Kivimeijerin näyttelyiden isä ja hänen töitään onkin mukana
joka vuosi. Etsiessään uutta työtilaa hän törmäsi
Kivimeijeriin, josta tuli sekä Karen oma työtila että julkinen
näyttelytila. Pitkäjärven Taide ja Kulttuuri ry. on kerännyt myös
kivimeijeriin liittyvää perinnetietoa mm. haastattelemalla
paikallisia.
![]() |
Someron Kivimeijeri, etualalla Markku Salon veistos Kihokki (2018). Kuva: TJ. |
Someron Kivimeijerin kesänäyttelyillä
on tavannut olla melko nasevia ja persoonallisia nimiä. Huomasin
juuri, että edellinen näyttely, jonka kävimme katsomassa, oli
nimeltään Jäätulituoli. Tämän
vuoden näyttelyn nimi on Valolasipesä.
Nimeen on koottu näyttelyä leimaavat keskeisimmät avainsanat. Sana
valo viitannee
valokuvaaja Stefan Bremeriin, lasi
taas lasitaiteilija Markku Saloon ja pesä
keramiikkataiteilija Mari Pirkkaseen. Heidän lisäkseen näyttelyssä
on esillä somerolaisten keramiikkataiteilijoiden Pirkko Lautiaisen
ja Marika Jensenin teoksia. Mukana on myös arkkitehti Panu Kailan
valokuvia ja taiteilija Antero Kareen reliefimaalauksia ja
veistoksia.
Jäätulituoli
järjestettiin vuonna 2012. Oikein hämmästyin, miten on voinut
vierähtää kuusi vuotta siitä, kun viimeksi olen käynyt
Kivimeijerin näyttelyssä. Kysymys on nimittäin näyttelyistä,
joissa pitäisi käydä joka kesä. Syitä on monia. Ensinnäkin,
niihin on koottu taidetta valtakunnan keskeisimmiltä
nykytaiteentekijöiltä. Toiseksi, näyttelyn miljöö on hyvin
omintakeinen ja siellä on kuumanakin kesäpäivänä viileää. Ja
kolmanneksi, harva näin monipuolinen taidekeskus sijaitsee yhtä
syrjässä keskellä vehreää maalaismaisemaa. Lasitaide itse
asiassa sopii hyvin meijerin näyttelyihin paikallishistoriallisesti
ajatellen, sillä aivan naapurissa sijaitsi aikanaan maamme
ensimmäinen ja aikoinaan ainoa lasitehdas, Åvik.
Millainen
näyttelykokemus tämä Valolasipesä
sitten oli? Olimme juhannusaattona liikenteessä, sillä näyttely on
avoinna joka päivä. Taiteilija Kare saapui pihalle ottamaan vieraat
vastaan, kun huomasi auton pysäköivän pienelle pysäköintialueelle
rakennuksen taakse. Pääsyliput maksavat viitosen ja ne ovat
voimassa koko kesän. Kun ajattelee, että pääsylipputuloilla
kunnostetaan näyttelytilaa, viitonen tuntuu kovin pieneltä.
Suurempi pääsymaksu voisi toisaalta vähentää vieraiden määrää,
mene ja tiedä. Kierroksen alussa saimme lyhyen opastuksen siihen,
mitä näyttelyssä on tarjolla ja kierroksen aikanakin taiteilija
Kare kävi tervehtimässä vieraitaan. Harvassa taidenäyttelyssä
teoksiin pääsee tutustumaan niin, että voi aina välillä
haastatella taiteilijaa.
![]() |
Antero Kare: Myanndash. Sekatekniikka. Kuva: Tj. |
Aloitetaan
itseoikeutetusti Karen töistä. Ne ovat hyvin värikkäitä ja
suurikokoisia teoksia. Tavallaan ne ovat kuvakertomuksia, tai sen
kaltaisia. Niissä seikkailevat usein joutsenet ja hirvet. Kare oli
1970-luvulla Elonkorjaajat-taiteilijaryhmän jäsen. Heitä
kiinnostivat mm. ekologiset arvot, itämainen kulttuuri ja filosofia
sekä käsitetaide. Kare osallistui Elonkorjaajien mukana mm. Amos
Andersonin taidemuseon Tajunnan
tarroja-
näyttelyyn vuonna 1976, joka oli esillä myös Tukholman Moderna
Museetissa. Nykyään Kare on kiinnostunut erityisesti
muinaistaiteesta, kuten kalliomaalauksista. Muinaistaiteen perässä
hän on matkustanut ympäri pohjoisia seutuja, mm. Venäjällä.
Hirvet ja joutsenet ovat siksi läsnä hänen taiteessaan, ne kun
ovat olleet pohjoisen havumetsävyöhykkeen kansoille tärkeitä
eläimiä ja kuuluvat luonnollisesti näiden kansojen perinteiseen
kuvakulttuuriin.
Myanndash, taruolento Kuolan niemimaan saamelaisten kulttuurissa on näyttelyn suurimman taideteoksen aihe. Olento saattoi esiintyä sekä ihmisen että peuran muodossa. Karen työssä sukkulamaiset joutsenet lentävät oikealta vasemmalle. Sinne on myös sinisen ja punaisen hirven (tai peuran) matka. Minne eläimet ovat menossa ei käy selville. Eläinten taustalla näyttää olevan kallioseinä. Taiteilija on sijoittanut eläimensä ja muut objektit (osin ehkä symboliikkaa) ikään kuin kolmiulotteiseksi kalliomaalaukseksi.
Toinen
tähän blogiin valitsemistani Karen teoksista kuvaa kalliota, jonka
syvennykseen muodostuneeseen kuoppaan näyttää joukko ihmisten
päitä jääneen fossiileiksi, mahdollisesti pihkaan. Aika on
suhteellinen käsite. Elämää on ollut ennenkin ja fossiilit sekä
kalliomaalaukset tuovat muinaisuuden meidän aikaamme.
Kalliomaalauksia katsoessa voi tuntea jotain samaa kuin mitä kerran
tunsin eräässä museossa, jossa oli roomalaisaikainen lapidarium,
kivivarasto. Siellä nenän edessä seisoi kivipaasia, joihin joku
elävä ihminen oli hakannut vasaralla ja taltalla tekstiä. Hänen
viestinsä tavoitti minutkin, yli 2000 vuotta hänen jälkeensä
elävän ihmisen. Aika menettää hetkeksi merkityksensä. Minun
tulkintani tästä teoksesta on, että siinä meitä katsovat
ihmiskasvot historian hämäristä, vaikka kyseessä onkin moderni
taideteos eikä todellinen fossiili.
![]() |
Antero Kare: Kalaparvi. Kuva: TJ. |
Otan
mukaan vielä yhden Antero Karen työn, nimittäin teoksen Kalaparvi.
Se on suuri lieriömäinen teos, jossa rautalangassa on kiinni
erivärisiä kalanmuotoisia uistimia ilman koukkuja. Kalat
muodostavat neljä päällekkäin olevaa suurta ˮrengastaˮ. Kalat
pyörivät kehää, ne eivät näytä olevan matkalla mihinkään.
Ovatko ne jumissa tässä hetkessä, vai kuvaako kehämuoto kenties
jatkuvuutta, ikuisuutta?
Lasitaiteilija
Markku Salon suuri teos tervehtii kaikkia ohi ajavia Hämeen
Härkätiellä liikkuvia. Tien vieressä seisoo nimittäin Kihokki,
joka valmistui juuri näyttelyn alkuun. Teräsvarren päässä on
metallisia rakenteita, joihin on kiinnitetty vaaleanpunaisia
hehkulampun muotoisia lasipisaroita. Kihokki
johtaa ajatukset johonkin ehkä vaaralliseenkin. Tuon kokoinen
lihansyöjäkasvi voisi aiheuttaa jo ihmisellekin haittaa, jos ei nyt
suoranaista vaaraa. Oletan, että tätä työtä ei ole tarkoitus
lähteä sen kummemmin tulkitsemaan. Tai ehkä sittenkin... en voi
vastustaa houkutusta. Kihokkihan houkuttelee kärpäsiä lehdillä
olevien nestepisaroiden avulla. Kun hyönteinen erehtyy, kasvi
vangitsee ja sulattaa saaliinsa. Kihokki
siis houkuttelee ohikulkijoita ja kun nämä astuvat sisään
meijeriin, he joutuvat taiteen pauloihin. Hienoa!
Minusta
hienoin Markku Salon lasitöistä on näyttelyn pienimpiä
taideteoksia, nimittäin Uni.
Siinä kirkas lasinen ja spiraalimaisesti raidoitettu muna lepää
pehmeännäköisellä pronssityynyllä. Teoksen ideasta en tiedä,
mutta se henkii jollain lailla uneliaisuutta ja rauhaa. Nukkumista
rakastavana henkilö en voinut olla siitä pitämättä.
![]() |
Markku Salo: Uni. Pronssi, filigraanilasi (2018). Kuva: TJ. |
Keraamikko
Marika Jensen on ihastunut kuuluisien takkojen pienoismalleihin.
Tässäkin näyttelyssä on kolme pienoistakkaa, jotka ainakin
periaatteessa voisivat sopia vaikka nukkekotiin. Mukana on mm.
Hvitträskin ja Ainolan takat. Häneltä on myös muutama
seinälautanen mukana näyttelyssä. Mukaan valitsemassani lautasessa
on ihastuttavasti sommiteltu kuva mahdollisesti pihlajanoksista
marjoineen maljakossa. Viiva näyttäisi kohoavan kevyesti lautasen
tasaisesta pinnasta.
![]() |
Marika Jensen: Pienoistakka (Ainola). Kuva: TJ. |
![]() |
Marika Jensen: Koristelautanen. Kuva: TJ. |
Näyttelyn
toinen keraamikko on Pirjo Lautiainen, jonka lautasia on esillä
yhdessä meijerin huoneista. Kaksivärisissä lautasissa valkoiset
osat näyttävät olevan hieman paksumpia kuin värilliset osat.
Näyttääkin siltä, että lautaset ovat olleet rikki ja ne on
paikattu uudelleen jollakin värillisellä, korvaavalla materiaalilla
kokonaisiksi, vaikka näin asian laita tuskin on.
Yksinkertaisuudessaan nämä työt ovat harmonisia ja rauhallisia.
Tässä huoneessa on vähiten visuaalista ääntä, toisin kuin esim.
Karen suurissa reliefimaalauksissa (mm. Myanndash).
Niin on tietysti tarkoituskin. Kyllähän siitä väkisinkin täytyy
ääntä syntyä, jos parvi joutsenia ja pari peuraa ovat
liikekannalla. Olkoonkin ääni sitten visuaalista eikä korvin
kuultavaa.
![]() |
Pirjo Lautiainen: Lautasia sarjasta Ilo. Kuva: TJ. |
Kolmas
keraamikko on Mari Pirkkanen, joka on tehnyt näyttelyyn ampiaisten
valepesiä. Osa näyttäisi olevan taideteoksia, osa käyttöä
varten tehty. Ampiaisten
asumalähiö
on tällaista käyttökeramiikkaa. Siinä erikokoisia ˮvalepesiäˮ
on asetettu kattoon muistuttamaan pientä kylää. Pirkkanen tekee
myyntiin näitä keraamisia ˮvalepesiäˮ. Niiden tarkoitus on
karkottaa ampiaiset luonnollisella tavalla pois esim. terassilta.
Ampiainen kun on reviirieläin eikä tee pesää sinne, missä on
jonkun muun lajitoveriparven pesä, kertoo Pirkkanen Salon Seudun
Sanomien haastattelussa (SSS 22.6.2018, ss.16-17).
![]() |
Mari Pirkkanen: Ampiaisten asumalähiö. Kuva: TJ. |
Vielä
on kaksi taiteilijaa esittelemättä. He ovat kumpikin edustettuina
valokuvin. Stefan Bremer on tuonut näyttelyyn kuvia mm. sarjastaan
Mielenmaisemia.
Valitsin mukaan teoksen Kohti
pintaa
(2013). Siinä ilmakuplat nousevat rykelmässä kohti vedenpintaa.
Tausta on musta, joten kuvasta tulee mieleen suomalainen järvi
talvella. Mutta teos on sarjasta Mielenmaisemia.
Jos sitä haluaa ryhtyä tulkitsemaan, voisi se esittää esim.
skitsofreniaa. Todellisuus on lukuisien pienten kuplien peittämä.
Välillä totuus voi näyttäytyä kirkkaampana mutta äkkiä joku
kupla ilmestyy jälleen eteen korvaten todellisuuden omalla
harhallaan. Bremerin töissä esiintyy myös materiaaleja, joista ei
kuvan perusteella mitenkään osaa sanoa, mitä niissä esiintyvä
aine on. Nämä ovat todellisia taidekuvia.
![]() |
Stefan Bremer: Kohti pintaa (2013) sarjasta Mielenmaisemia. Pigmenttivedos. Kuva: TJ. |
Arkkitehti
Panu Kailan valokuvat ovat näyttelyn viimeisessä huoneessa. Kaila
on kuvannut samaa kalastajamökkiä Ahvenanmaalla samasta kohtaa eri
vuosina aloittaen projektin jo kymmeniä vuosia sitten. Silloin mökki
oli vielä siinä kunnossa, että sille olisi voinut jotain tehdä.
Myöhemmissä kuvissa mökki on jo enemmän ja enemmän ränsistynyt
ja lopulta uusimmassa kuvassa raunioina. Vaikeakulkuisella ja
syrjäisellä paikalla sijaitseva mökki on saanut olla rauhassa
ihmisen toimilta jäätyään tyhjäksi. Teos muistuttaa
taiteilijaryhmä IC-98:n Kronoksen
talo-projektia,
mutta Kailan oma projekti on aloitettu kymmeniä vuosia aikaisemmin.
![]() |
Ensimmäinen kuva vuodelta 1968 Panu Kailan projektista Viisikymmentä viimeistä vuotta – kalastajamökki palaa luonnon kiertokulkuun. Kuva: TJ. |
Valolasipesä-näyttely
Someron Pitkäjärvellä kannattaa käydä katsomassa. Se on avoinna
19.8. asti kello 12-18 joka päivä osoitteessa Turuntie 1034.
Lähteet:
http://www.someronkivimeijeri.fi
Salon
Seudun Sanomat 22.6.2018
Yle
Radio Suomi, Ajantasa 7.7.2012, https://areena.yle.fi/1-1608763
von
Bonsdorff, Bengt, ˮBildkonsten
1960-1990-taletˮ, teoksessa
von Bonsdorff et al.,
Konsten i Finland, Helsingfors
1998.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti