Nyt kävin näyttelyssä, jossa olin
kyllä vieraalla maaperällä. Mentiin koko perhe nimittäin
katsomaan Kansallismuseon Barbie –
The Icon-näyttelyä. Sinne tytärkin lähti vapaaehtoisesti
ja vaimoakin näyttely kiinnosti. Itse yritin etsiä saleista jotakin
mielenkiintoista. Olihan siellä Barbeja, kaikkiaan yli neljä sataa.
Oli Barbien veneitä, autoja ja koteja. Oli myös Ken, Chelsea,
Stacie ja Skipper. Oli Barbeja muotisuunnittelijoiden luomukset
yllään ja oli Barbie-nukkeja, joilla oli julkkisten kasvot. Löytyi
Cheriä ja Diana Rossia. Oli myöskin kansallispukubarbeja (Suomi
vain puuttui).
![]() |
Se alkuperäinen Barbie-nukke muodikkaassa ranta-asussa vuodelta 1959. Kuva: TJ. |
Barbara Millicent Roberts on hänen
koko nimensä. Hän on kotoisin Wisconsinin Willowsista. Hän on Ruth
ja Elliot Handlerin (jälkimmäinen Mattel-lelujätin perustaja)
luomus. Kehitystyössä oli tärkeässä roolissa Handlerien
Barbara-tytär, jonka toiveiden mukaiseksi Barbie-nukke tehtiin. Alun
perin tämän ˮtäydellisyydessäänˮ
parjatunkin nukkevartalon kehitti siis lapsi. Ensimmäinen
Barbie-nukke tuli myyntiin vuonna 1959 ja edusti luonnollisesti ajan
huippumuotia, onhan Barbie ennen kaikkea hyvin muotitietoinen.
![]() |
Avaruus-Barbie vuodelta 1965. Kuva:TJ. |
Näyttely sisältää paljon
kuriositeetteja, nukkeja, joita ei varmasti normaalista lelukaupasta
saa tai ole koskaan saanut. Sellaisiin lukeutuu esim. Barbie
avaruusasussa. En tiedä, mitä tarkoitusta varten nämä
erikoisnuket on tehty vai onko ne ˮtuunattuˮ.
Mutta avaruudessakin Barbie näyttää siis käyneen, aluksellaan
Barbie´s Friend Ship.
Kädessään astronauttinukella näyttäisi olevan Hollannin lippu.
Kuinka ihmeessä? Tietävätköhän alankomaalaiset, että heidän
kansakuntansa ensimmäiset jalanjäljet jonnekin avaruuteen jätti
nukke? Vai voisivatko lipun värit toistaa Barbien avaruusaluksen
värejä, vaikka ne ovatkin lipussa lipsahtaneet väärään
järjestykseen? Astronautti-Barbie on vuodelta 1965.
![]() |
Cher-Barbie vuodelta 2001. Kuva: TJ. |
Nuket,
jotka esittävät jotakin kuuluisuutta tai historiallista henkilöä,
omaavat yksilölliset kasvonpiirteet ja ovat kuin pieniä vahanukkeja
esikuvistaan. Heillä on yllään mitä muodikkaimpia asuja.
Cher-Barbie on vuodelta 2001 ja oikein tihkuu glamouria. Kyllä siitä
laulajan tunnistaa. Historiallisia naisia edustaa Barbie, joka
esittää Englannin kuningatar Elisabeth I:tä. Tämä nukke on
vuodelta 2005. Myös prinssi Williamin ja Catherinen häät on
ikuistettu nukein. Tämä pari on vuodelta 2012. Sitten hieman
postuumisti oman Barbiensa on saanut Audrey Hepburn, jonka nukke on
vuodelta 2013.
![]() |
Prinssi Williamin ja Catherinen hääsetti, 2012 Kuva: TJ. |
Barbie-näyttelystä jäi kuitenkin
vähän kitkerä jälkimaku. Kansallismuseo nimittäin veloitti 15
euroa pääsylipusta. Meiltä museokortin haltijoilta kiskottiin
kolmen euron lisämaksu per henkilö. Kansallismuseo on toistaiseksi
ainoa museo, jonka olen huomannut veloittavan pientä pääsymaksua
myös museokorttilaisilta, kun kyseessä on ollut ˮerikoisnäyttelyˮ.
Museokortin ehtoihin sisältyy tällainen mahdollisuus, eli sääntöjen
vastaista se ei ole. Kolme euroa on todella pieni raha, mutta
Museokortti on itsessään maksanut melkoisesti (tänä vuonna uusi
kortti maksaa 68 euroa, vanhan uusinta 59 euroa). Kortin ostaja on
hankkinut ostoksellaan ilmaisen sisäänpääsyn kaikkiin museokortin
piirissä oleviin museoihin. Niin voi päätellä myös kortin
markkinoinnista: ˮMuseokortti
on suomalaisten museoiden yhteislippuˮ
(https://museot.fi/museokortti). Jos lisämaksun perimisestä
museokorttilaisilta tulee tapa, vesittyy koko kortin idea. Silloin
ostettaisiin alennuskortti
museoihin. Jos tätä lisämaksua perisi jokin yksityinen iso museo,
jotenkin saattaisin ymmärtää sen, mutta valtiollisen museon
kohdalla se lähinnä hämmentää (ja rehellisesti sanottuna
ärsyttää).
![]() |
Queen Elisabeth I (2005). Kuva: TJ. |
Barbie-näyttelyssä
on nukkeja lasivitriineissä sekä muutama isompi sommitelma, joissa
on esim. Barbien talo, auto ja asukkaita miljöössä. Kaikki
näyttelyn nuket ovat peräisin kolmelta yksityiseltä keräilijältä
sekä Italian Mattelin kokoelmista. Mietin kovasti, mikä tällaisen
näyttelyn järjestämisessä voi olla niin kallista, että siitä
pitää periä normaalia korkeampi pääsymaksu. Eri asia oli esim.
taannoin Ateneumissa järjestetty Picasso-näyttely, jonka
vakuutukset olivat varmaan huippukalliita, teoslainoista
puhumattakaan. Mutta nyt puhutaan leikkikaluista. Näyttelyn
järjestäjiä ovat lelujätti Mattel ja 24 ORE Cultura, joka
vaikuttaa olevan suuri italialainen näyttelynjärjestäjäyritys ja
taidekirjojen kustantaja. Näyttelyn järjestelyistä vastaa siis
kaksi kansainvälistä suuryritystä.
Sitten
mainosarvo. Kuinka suurta ilmaista (tai oikeastaan asiakkaalle
maksullista) mainosta Mattel tällä näyttelyllä Barbeilleen saa?
Puhumattakaan siitä, kuinka moni lapsiperhe kiertää museokaupan
kautta näyttelyn jälkeen, siellä kun myydään Barbeja. Ja tuskin
Kansallismuseokaan tappiota tällä näyttelyllään tekee.
Aiemmin
Disneyn Ankat uivat Ateneumiin ja muutama vuosi sitten järjestettiin
Disney Pixar-näyttely Helsingin kaupungin Taidemuseo HAM:issa. Että
onhan näitä nähty tietysti ennenkin. Onko tämä nyt sellainen
win-win-tilanne, jossa kaikki voittavat? Mattel voittaa. 24 ORE
Cultura voittaa. Kansallismuseo voittaa. Lapsiperheet voittavat,
koska pääsevät näkemään paljon Barbeja. Ja sitten joku
bloggaaja kyseenalaistaa tämän kaiken netissä. Toistan tässä
oikeastaan vain edesmenneen taidekriitikon ja bloggaajan Otso
Kantokorven ajatusta siitä, että tämän kaltainen kaupallinen
näyttely ei kuulu verovaroin tuettavaan kulttuurilaitokseen.
![]() |
Audrey Hepburn (2013). Kuva: TJ. |
Pitäisikö
tästä näyttelystä sitten ajatella juuri noin, vai mitä siitä
pitäisi olla mieltä? Barbiet ovat kuuluneet suomalaistenkin
tyttöjen elämään jo 1960-luvulta asti. Kaikilla tytöillä oli
Barbeja. Entäs Aku Ankat sitten? Isällenikin tuli lapsuudessaan Aku
Ankka. Tyttärelleni tulee Aku Ankka. Ja tietysti minulle itselleni,
on tullut jo 1980-luvulta asti. Sympatiseeraan kovasti Ankkoja, niin
kuin niin moni muukin suomalainen. Monella on omat
suosikkipiirtäjänsäkin. Niin minullakin. Voisi esittää
kysymyksen, eivätkö Barbie ja Aku Ankka ole kulttuuri-ikoneita ja
eivätkö he sellaisina ansaitse nimikkonäyttelyä? Itse olin
ainakin innoissani, kun Ankkalinnan aarteet saatiin lainaan
Ateneumiin. Toki tiedostin taustalla väijyvän ristiriidan. Sekä
Mattel että Disney ovat kansainvälisiä suuryrityksiä, joille
voitontavoittelu on aa ja oo. Miten tämä ristiriita pitäisi sitten
ratkaista? Hyväksyä tällaiset näyttelyt vain yksityisissä
museoissa? Olisiko suhtautumiseni erilainen, jos lipun hinta olisi
ollut halvempi? Enpä tiedä.
Ehkä
tämä on sellainen asia, joka vain täytyy sietää. Olisi tekopyhää
kieltää Barbie-näyttely mutta sitten ostaa lapselle joululahjaksi
Barbie-nukke. Eli eiköhän tästä näyttelystä voine nauttia
hyvillä mielin. Ja pääseehän sillä samalla lipulla toki
katsomaan ne Kansallismuseon pysyvät näyttelytkin, jos saa lapset
houkuteltua jatkamaan kierrosta. Sieltä löytyy esim. ns.
Nousiaisten kultainen kaulakoru 200-luvulta jKr. On Suomessa
nähtävästi ollut elämää silloinkin. Ja onhan museossa toki
kuvanveistäjä Johannes Takasen itse tekemä viulu, jolla hän
soitteli surumielisiä suomalaisia kansansävelmiä aina ollessaan
allapäin opiskeluaikoinaan Kööpenhaminassa. Että on siellä
muutakin nähtävää kuin vain Barbiet, mutta on silti fiksua olla
valveutunut kuluttaja ja nähdä kulissien taakse, missä pääosassa
on raha.
Barbiet
ovat esillä Kansallismuseossa 26.8. asti.
Lähteet:
Näyttelyn
salitekstit
https://museot.fi/museokortti
Kiitos! Näyttely, jossa en ole käynyt, herättää mussa samanlaisia ajatuksia. JOS tällaisia näyttelyitä pitää olla, niin niiden oikea paikka mielestäni on Taideteollisuusmuseo.
VastaaPoistaSuosittelen Kansallismuseota ajan kanssa ja näin kesällä korvatulppien kera.
Lisäisin vielä, että Kansallismuseon luulisi näyttelyssään hakevan jonkinlaista objektiivista näkökulmaa. Firman näyttelyssä ei juuri kritiikin näkökulmaa näkynyt. Barbiesyndroomaa tai muuta ilmiön herättämää kritiikkiä, kopiointia jne. Sen lauluja laulat kenen leipiä syöt.
VastaaPoistaIhmeteltiin kallista sisäänpääsyä mekin. Keräilijänä halusin nähdä kaikki Barbiet. Hieno kokoelma. Mutta en tykkää tuosta pinnallisesta muotimaailmasta. Historianuket kiinnostavat eniten. Sitävastoin minua liikutti sota-ajan näyttelyt.
VastaaPoistaBarbiet toimivat nyt houkuttimena, vetonaulana, Kansallismuseo käynnille. En olisi muuten sinne mennyt.