Blogissa esitellään näyttelyitä ja kirjoitetaan muutenkin taiteesta koko kentän laajuudelta: mukana ovat sekä nykytaide, maalaustaide, kuvanveisto että arkkitehtuuri.

lauantai 11. elokuuta 2018

Jyväskylän Alvar Aalto-museon herättämiä ajatuksia arkkitehtuurista


Vierailimme kesäkuun alussa Jyväskylässä lakkijuhlien merkeissä ja onhan se niin, että jos Turusta asti lähtee Jyväskylään, pitää matkaohjelmaan väkisinkin sijoittaa jokin museokäynti. Alkuperäinen tarkoitukseni oli käydä kaupungin taidemuseossa, mutta se oli kiinni näyttelynvaihdon vuoksi. Siksi käyntikohteeksi valikoitui Alvar Aalto-museo, johon liittyen tässä kirjoitan selostuksen.

Alvar Aallon itse suunnitteleman museorakennuksen julkisivu. Kuva: TJ.

Alvar Aalto (1898-1976) on suomalaisen taiteen suuri nimi. Hänelle on rakennettu norsunluutorni, jonka ylhäiseen korkeuteen hänet nostettiin jo elinaikanaan. Sittemmin arvostus on vain kasvanut. Aaltoa on hypetetty jo niin kauan, että koko nimi alkaa olla aika kulunut. Onhan toki muitakin ajan arkkitehtejä nostettu jalustalle, kuten Erik Bryggman (1891-1955) ja Aarne Ervi (1910-1977). Heistä etenkin Bryggman on ainakin Turussa varsin kunnioitettu nimi. Ervikin on noususuhdanteessa, vaikka monet hänen rakennuksistaan onkin purettu homehtuneina (kuten Salon Laurin koulu ja Someron Yhteiskoulu). Home näissä rakennuksissa ei tosin ollut Ervin vika. Mutta Aalto: hän on arkkitehtuurin Sibelius, suuri yksinäinen. Ei ole tullut haastajaa - tai sitten haastajaa ei ole haluttu tai hänelle ei ole ollut tilaa.

Aalto tunnetaan yksinkertaisesta, luonnonläheisestä modernismistaan ja ilman häntä suomalainen rakennustaide tuskin olisi tällä hetkellä niin arvostettua maailmalla. Sama koskee designia. Mutta sanotaan nyt niin, että hän toi Suomeen ajan arkkitehtuurivirtauksia maailmalta ja jalosti niitä suomalaiseen maisemaan ja ilmastoon sopivaksi. Olen joskus aiemmin pitänyt Aallon arkkitehtuuria ˮuimahalliarkkitehtuurinaˮ. Olen edelleen samaa mieltä, ainakin osittain. Suuret lasipinnat, yksinkertaiset valkoiset tai punatiiliset avarat huonetilat ja enemmän tai vähemmän tasaiset katot. Yksi hienoimmista Aallon rakennuksista on mielestäni Jyväskylän yliopiston päärakennus, joka punatiilisenä ja suurine ikkunapintoineen istuu niin kauniisti mäntymetsän reunaan. Enkä voi sille mitään, se tuo mieleeni sen uimahallin. Eli ˮuimahalliarkkitehtuuriˮ ei ole haukkumasana.

Alvar Aalto: Jyväskylän yliopiston päärakennus Capitolium (valmistui 1955). Kuva: TJ.

Suomalainen moderni arkkitehtuuri on parhaimmillaan yksinkertaisen, matalan ja suoraviivaisen rakennuksen täydellinen istuvuus ympäristöön, lähinnä luontoon. Katsokaa vaikka Aarno Ruusuvuoren (1925-1992) WG-taloa Espoossa (jossa toimii mm. modernin taiteen museo Emma). Betonibrutalismia edustava sementtikolossi, kantti kertaa kantti. Mutta kuinka hienosti se istuukaan siihen ympäristöön, jossa taas on niitä ihania mäntyjä. Ja rakennuksessa on pitkä suora lasiseinä, joka tuo luonnon osaksi arkkitehtuuria ja jopa sisätiloja. Uskon, että juuri siksi suomalainen arkkitehtuuri on niin kuuluisaa.

Alvar Aalto: Savoy-maljakko (1936). Kuva: TJ.

Aalto vaimoineen suunnitteli luonnollisesti myös huonekaluja ja muita design-tuotteita. Artek niitä sitten on myynyt vuosikymmeniä. Joidenkin huonekalujen osalta täytyy todeta, että ulkonäkö tulee kyllä ennen käyttömukavuutta (esim. jotkin nojatuolit) tai design ja nimekkäät suunnittelijat ennen ulkonäköä ja mukavuutta (jotkin pöydät ja tuolit). Näitä huonekaluja on monessa suomalaisessa kodissa, joissa on haluttu panostaa suomalaiseen designiin (ja joissa ei ole rahasta puutetta). Mutta tuskin on Suomessa huushollia, jossa ei olisi Aalto-vaasia. Tiesittekös muuten, että sen alkuperäinen nimi oli Eskimoerindens skinnbuxa eli eskimonaisen nahkahousut. Tämän nimisellä työllä Aalto voitti Karhula-Iittalan lasitehtaan kilpailun vuonna 1936. Nimi kertonee siitä, mistä idea vaasin muotoon on Aallolle tullut. Vai kertooko? Vaaseja oli erivärisiä ja väreistä alkuperäisiä ovat kirkas, sininen, savunharmaa, oranssi, vaaleanvihreä ja tumma vihreä. Aalto-vaaseja on kutsuttu myös nimellä Savoy-maljakko, sillä Aallot vastasivat vuonna 1937 ravintola Savoyn sisustuksesta. Toinen hyvin tunnettu Aalto-tuote on Aino Aallon suunnittelema juomalasi ja tarjoiluastiasarja. Sen alkuperäinen nimi on Bölgeblick ja sillä hän voitti Karhula-Iittalan vuoden 1932 puristelasikilpailun.

Aino Marsio-Aalto: Bölgeblick-sarjan laseja (1932). Kuva: TJ.

Katsotaanpas sitten lähemmin joitakin rakennuksia. Tietysti otan käsittelyyn Lounais-Suomen Maalaistentalon Turussa (1927-1928). Pohjakaavaltaan rakennus oli moderni ja siinä Aalto hylkäsi perinteisen pohjakaavan, joka perustui symmetriaan. Nyt uusi ideaali oli käytännöllisyys (tai tarkoituksenmukaisuus). Tässä hän oikeastaan noudattaa ns. funkiksen tärkeintä ajatusta, nimittäin form follows function. Talossa toimi teatteri (Puutarhakadun puoli). Humalistonkadun puolella oli pari liikehuoneistoa sekä pääsisäänkäynti. Keskustanpuoleisessa päädyssä (Kestilänkulmaan päin) oli alun perin autoliike, tai ainakin sellainen oli piirustukseen merkitty. (!). Rakennuksessa oli myös kaksikerroksinen teatteriravintola nimeltään Itämeri. Museon salitekstit kertovat, että tämä rakennus edustaa vielä 1920-luvun klassismia, mutta oli Aallolle siirtymävaiheen projekti matkalla funktionalismiin. Hotellitilatkin kuuluivat alkuperäiseen suunnitelmaan, samoin asuinhuoneistot. Nykyään talossa toimii Omenahotelli.

Alvar Aalto: Lounais-Suomen Maalaistentalo, Turku (1927-1928). Kuva: TJ.

Kuinkahan moni mahtaa ohi kulkiessaan edes tietää, että Helsingin Kulttuuritalokin Sturenkadulla on Alvar Aallon luomus. Sen suunnittelu ja rakentaminen ajoittuvat vuosiin 1952-1958. Talon tilaaja on Suomen Kommunistinen Puolue ja kolmannes siitä rakennettiin talkoilla.

Kotkassa on myös paljon Alvar Aallon arkkitehtuuria. Hän suunnitteli Otsolan pientaloalueen rakennukset. Alue kaavoitettiin vuonna 1938, eli rakennukset lienevät 1940-luvulta. Talot eivät juuri silmään pistä ainakaan kauneudellaan: ne ovat mitä tavallisimpia oman aikansa omakotitaloja. Sunilan sellutehtaan ja sen asuinalueen Aalto myös suunnitteli Kotkaan vuonna 1938. Asuntoalueen suhteen hän toteutti ajatuksensa yhdistää kaupunkimainen asuminen ja luonnon läheisyys. Lisäksi työpaikka oli aivan lähellä, joten Sunila oli Suomen ensimmäinen ˮihannekaupunkiˮ. Kaikissa asunnoissa oli juokseva lämmin vesi ja peseytymistilat. Salitekstien mukaan näin oli vielä 1930-luvulla harvoin asian laita. Hieman silmiin pistävää Sunilassa on se, että työntekijöille ja työnjohtajille tehtiin erilliset asuinrakennukset. Myös insinööreillä näytti olevan omat asuinrakennuksensa. Mieleen nousee kysymys, olisiko tällainen luokkajako jo hävinnyt, jos Sunilan kaltainen asuinalue suunniteltaisiin nyt? Ei välttämättä, sillä rahahan se on joka ratkaisee ja vähiten varaa vuokranmaksuun on tietysti työntekijöillä.

Alvar Aalto-museon näyttely on tyypillinen arkkitehtuurimuseon näyttely: seinillä on kuvia ja tekstiä. Jyväskylässä on tehty myös kolmiulotteisia valkoisia havainnemalleja, joista rakennusten ulkonäkö käy paremmin selville. Museossa on myös muutama sisustettu ˮhuoneˮ, joissa on Aaltojen suunnittelemia huonekaluja ja sisustusesineitä.

Hyvin yksinkertaisista elementeistä ne Artekin tuolit syntyvät. Yksinkertainen on kaunista. Kuva: TJ.

Käytyäni Jyväskylän Aalto-museossa ei käsitykseni arkkitehdistamme juuri muuttunut. Näyttely on läpileikkaus hänen urastaan ja esittelee mielestäni aika kattavasti Aallon keskeisimmän tuotannon, mukaan lukien ulkomailla olevat arkkitehtuurikohteet. Mutta yksi asia muuttui tuon näyttelyn myötä: Olen alkanut miettiä, sopisiko iso Aalto-vaasi sittenkin ruokapöydän koristeeksi. Vai pitäisikö puhua eskimonaisen nahkahousuista?

Lähteet:

Museon opastustekstit.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti