Meritan Taidesäätiön omistamaa
taidetta oli esillä viime viikonloppuna Helsingissä Nordean
vanhassa pankkisalissa Aleksanterinkadulla. Kävin katsastamassa
yleisöltä piilossa pidettävät taideteokset, kun siihen kerran oli
tilaisuus.
Vanhanajan tyyliä Nordean pankkimuseossa. Kuva: TJ. |
Kuten arvasinkin, sisäänpääsyä
jonotettiin kuten viime vuonna presidentinlinnan avoimiin oviin, jono
tosin oli paljon lyhyempi ja hävisi vartissa ovien avauduttua. Moni
oli silti päättänyt tulla ajoissa, jotta varmasti pääsee sisään.
Minäkin menin jonoon hieman yli puoli tuntia ennen ovien aukeamista
ja olin silloin noin viidenkymmenen metrin päässä. Kun jono
lopulta lähti liikkeelle, oli se kaikkiaa noin satametrinen. Toisin
kuin luulin ei näyttely ollutkaan siinä salissa, johon mennään
sieltä lähempää Fabianinkatua, vaan Kluuvikadun puoleisessa
päässä. Suhteellisen huomaamattomasta ovesta astuttiin vanhaan
pankkisaliin, joka olikin todella komea maalattuine lasisine
kattoineen ja tyyliteltyine compositapylväineen. Näyttely muodostui
tästä ja viereisestä pienemmästä salista ja käsitti lopulta
vain 30-40 maalausta. Tämä oli hienoinen pettymys, sillä
taidesäätiön omistuksessa on kuitenkin viitisensataa taideteosta.
Nämä on sijoitettu Nordean ja sen tytäryhtiöiden eri
toimitiloihin. Kun Meritan Taidesäätiö perustettiin vuonna 2002,
valikoitiin sille viitisensataa taideteosta edeltävien ja Nordeaan
erinäisten fuusioiden tuloksena päätyneiden liikepankkien
kokoelmista, mukana mm. Suomen Yhdyspankki ja Kansallis-Osake-Pankki.
Oli siis tyytyminen näihin maalauksiin
eikä niissä toki ollut mitään valittamista. Kaikki ne olivat
hienoja töitä eri aikakausilta. Painopiste oli kuitenkin
vanhemmassa taiteessa, etenkin kultakaudessa ja sitä edeltävällä
ajalla. Robert Wilhelm Ekman ja Johan Knutson (1816-1899) taisivat
edustaa vanhinta taidetta. Pari Gallen-Kallelaa ja von Wrightit sekä
Schjerfbeck kultakautta, Antti Favén (1882-1948) ja Ragni Cawén
(1891-1981) muiden muassa modernismia.
Alakerrassa sijaitsee Nordean
pankkimuseo, jossa on vanhoja pankkikalusteita ja välineitä sekä
valokuvia, Karin pilapiirroksia ja sermeissä tietysti Nordean
suomalainen pankkihistoria. Happi kävi alakerrassa vähiin, kun sali
oli koko ajan täynnä yleisöä.
Akseli Gallén-Kallela: C.G. Mannerheim. Öljy kankaalle, 1929. Kuva: TJ. |
Haluan nostaa esiin aivan ensimmäiseksi
Akseli Gallén-Kallelan hienon Mannerheim-muotokuvan vuodelta 1929.
Siinä frakkiin pukeutunut Mannerheim istuu kädet puuskassa, jalat
ristissä tummanpuhuvassa barokkituolissa. Maalauksen tausta on
musta. Valo lankeaa jostakin katsojan takaa oikealta. Sitä kohden
istuja katsoo. Ilme on tiukka ja määrätietoinen, kuten
Mannerheimilla yleensä. On siinä ehkä rahtunen omanarvontuntoakin.
Silti hän ei ollut aluksi tyytyväinen Gallén-Kallelan, hyvän
ystävänsä ja adjutanttinsa, aikaansaannokseen, vaan hyväksyi sen
vasta suostuttelujen jälkeen. Hän kun istuu tässä kuvassa
mielestään aivan liian rennosti. Tässä kuvassa entinen
valtionhoitaja poseeraa Liittopankin hallintoneuvoston puheenjohtajan
roolissa. Koko 1920-luvun hän vietti yksityiselämää toimien
erinäisissä yhteiskunnallisissa luottamustehtävissä perustaen mm.
Mannerheimin lastensuojeluliiton sisarensa Sophie Mannerheimin
kanssa. Muotokuva on luonnollisesti Liittopankin tilaama ja
erinäisten pankkifuusioiden kautta Liittopankkikin on päätynyt
Nordean helmaan. Maalauksen yläreunassa lukee latinaksi Mannerheimin
tunnuslause Candida pro causa ense candido
eli Puhtain asein puhtaan asian puolesta.
Mustanpuhuva kuva on mielestäni näyttelyn vaikuttavin ja kertoo
myös Gallén-Kallelan muotokuvamaalarin lahjoista.
Helene Schjerfbeck: Hiljaisuus. Öljy kankaalle, 1907. Kuva: TJ. |
Seuraavaksi
otan esiin toisen muotokuvan, joka samalla oli mielestäni näyttelyn
hienoin –
ja kuuluisin työ. Itse en ole koskaan ollut mikään
Schjerfbeck-fani, hänen kalmankalpeat kypsemmät työnsä ovat
mielestäni jotenkin makaabereja. Tämäkin työ kuuluu näihin,
mutta on siitä huolimatta yksi tekijänsä hienoimmista. Työ –
jonka nimi on sopivasti Hiljaisuus
–
huokuu äänettömyyttä, herkkyyttä, rauhaa, jopa haurautta. Valo
näyttää lankeavan kalpeakasvoisen, aran nuoren naisen päälle
kahtaalta; ylävasemmalta sekä oikealta. Schjerfbeck on tehnyt
suorastaan lapsellisen yksinkertaisen sommitelman: frontaalisti
kuvattu henkilö täyttää koko kuva-alan. Hiukset on kammattu
japanilaiseen tyyliin, mutta kasvonpiirteet eivät minusta kuitenkaan
sinne viittaa. Maalauksesta huokuva rauha taitaa olla se, joka
teoksessa puhuttelee. Hiljaisuus
on vuodelta 1907.
Victoria Åberg: Koskimaisema. Öljy kankaalle, ajoittamaton. Kuva: TJ. |
Romantiikkaa
edustaa Victoria Åbergin (1824-1892) Koskimaisema.
Dramaattinen valon ja varjon vaihtelu saa taustan näyttämään
uhkaavalta. Tämä maisema ei ole Suomesta, sillä taustalla on
lumihuippuisia vuoria. Suurimman osan elämästään Åberg
työskenteli Saksassa, mm. Düsseldorfissa. Hän oli ensimmäisiä
suomalaisia naispuolisia ammattitaiteilijoita ja syy hänen
ulkomailla oleskeluunsa oli pitkälti siinä, että kotimaassa ei
hänen saksalaisromanttisia maisemamaalauksiaan osattu kunnolla
arvostaa. Mainittakoon, että historiallisesti maisemamaalaus ei
muutenkaan ollut kaikkein arvostetuimpien maalauslajien joukossa ja
että sen katsottiin sopivan myös naisille, kuten
kukka-asetelmatkin. Tässä romantiikan aikakausi alkoi jo murtaa
ensimmäisten joukossa perinteisen akatemiamaalauksen hierarkkisia
kahleita, joka johti lopulta totaaliseen murrokseen realismin ja
imressionismin myötä.
Magnus von Wright: Honkolan kartano. Öljy kankaalle, 1867. Kuva: TJ. |
Magnus
von Wrightin Honkolan
kartano
(1867) esittää maalariveljeksille tyypilliseen tapaan pikkutarkkaa,
paikalleen jähmettynyttä maisemaa. Työ on visuaalisesti
miellyttävä ja rauhallinen. Silti tämä näyttely herätti minut
huomaamaan von Wrightin veljesten sekä joidenkin muiden heidän
aikalaistensa töissä suorastaan häiritsevää staattisuutta.
Valokuva oli toki jo keksitty kolmisenkymmentä vuotta ennen tätä
maalausta Ranskassa, mutta en osaa sanoa, olisivatko ajan suomalaiset
taiteilijat jo päässeet tutustumaan tuohon mullistavaan ihmeeseen.
Joka tapauksessa tässä näyttelyssä oli töitä, jotka ovat kuin
valokuvia. Toisaalta, jos ne olisivat valokuvia, ne olisivat todella
tylsiä ja huonoja sellaisia. Niistä puuttuu dynaamisuus, liike,
jopa tunnelma. Ne ovat kuin vakuumiin suljettuja silmänräpäyksiä.
Staattisuus tuntuu tunkkaiselta, mutta myös uhkaavalta. Happi uhkaa
loppua.
Johan Knutson: Suomalainen saaristomaisema. Öljy kankaalle, 1864. Kuva: TJ. |
Toinen
samanlainen työ on Johan Knutsonin Suomalainen
saaristomaisema
(1864). Soutaja on lähes peilityynellä lammella, mikään kuvassa
ei liiku. Kesäpäivä on seisahtunut, mökin savukin seisoo
pystysuorana patsaana piipussa. Knutsonin maisema on kuitenkin hyvin
idyllinen ja ajalleen tyypillinen maisemakuvaus. Ihan kuin olisi
sunnuntai-aamu, emäntä on menossa katsomaan pyydyksiä. Muistelen
samoihin aikoihin maalanneella Werner Holmbergillakin olleen
samankaltaisia maisemia.
Ragni Cawén: Toriaihe - 1930-luku. Öljy kankaalle. Kuva: TJ. |
Ragni
Cawénin Toriaihe
–
1930-luku
edustaa sitten jo suomalaista modernismia. Työ onkin melko
tyypillinen aikansa edustaja, mutta Cawénin värit ovat kyllä
ilahduttavan voimakkaita. Hetkeksi tulee mieleen ajatus, että onko
kuva-aihe sittenkään Suomesta vaiko kenties Afrikasta. Mutta kyllä
hahmot suomalaisia ovat. Olen tottunut maanläheisempiin väreihin
suomalaisessa modernismissa. Kuvakulma on viistosti katsojaan nähden
ja tuo yksinkertaisena tehokeinona heti enemmän dynamiikkaa kuvaan.
Keskeisten hahmojen ääriviivat ovat kyllä selkeät, mutta kuva on
rakennettu suurilta osin värisävyjä vaihtelemalla. Ensimmäisen
kerran näin Ragni Cawénin maalauksia juuri tässä näyttelyssä,
mutta toivoisin törmääväni niihin myös jatkossa. Kenties hän
ansaitsisi oman näyttelyn? Kyllä näitä katsoisi.
Meritan
Taidesäätiön teoksia oli vuonna 2006 esillä Amos Andersonin
taidemuseossa. Silloin teosten lukumäärä oli jonkin verran
suurempi kuin nyt. Esittäisinkin tässä Meritan Taidesäätiölle,
että digitoisivat kokoelmansa ja asettaisivat sen vapaasti
selattavaksi Internetissä. Se olisi kädenojennus taideyleisölle,
sillä säätiön kokoelmissa on runsaasti teoksia, jotka kuuluvat
meidän suomalaisten yhteiseen kulttuuriperintöön.
Pankkiautomaatti vanhoilta ajoilta Nordean pankkimuseossa. Kuva: TJ. |
Nordean
pankkimuseoon Yhdyspankin vanhassa konttorissa osoitteessa
Aleksanterinkatu 36 B on avoimet ovet joka kuukauden 1. torstai klo
15.00-17.00. Meritan Taidesäätiön näyttely pankkimuseon
yläkerrassa ei ole avoinna yleisölle, mutta ryhmillä on
mahdollisuus maksua vastaan päästä tutustumaan siihen.
Lähteet:
https://www.nordea.fi/henkiloasiakkaat/pankkimuseo.html
https://kansallisbiografia.fi/
https://www.mannerheim-museo.fi/gustaf-mannerheim/
https://www.blf.fi/
http://www.artmerita.fi/fi/nayttelyt
Oppaan
kertomukset
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti