Olen jo pitkään rakastanut
kotimuseoita. Ne ovat kuin keitaita, niiden seinien sisään voi
paeta kadulta ja antaa itsensä kadota menneeseen aikaan. Vaikka
moderni elämä soljuu ikkunan takana, saa museossa olla läsnä
maailmassa, jota ei käytännössä enää ole mutta joka silti
museoituna aikakapselina on olemassa tässä nykyhetkessä. Tällainen
kotimuseo on kuin aikakone.
Pienoismalli alkuperäisestä Jacobssonien talosta Hämeenkadulla. Kuva: TJ. |
Vierailin Alfred ja Hélène Jacobssonin
kodissa Turun Piispankadulla. Tai oikeastaan en käynyt heidän
kodissaan, vaan huoneistossa, jonne heidän irtaimistoaan on
siirretty ja jonne on rekonstruoitu heidän alkuperäinen kotinsa,
joka sijaitsi osoitteessa Hämeenkatu 30. Tämä kivitalo purettiin
vuonna 1955 korjauskelvottomana. Piispankadun talo on puinen mutta
suurin piirtein samalta aikakaudelta kuin purettu Hämeenkadun
talokin. Nykyinen rakennus on hovioikeuden asessorin, myöhemmin
presidentin Carl Robert Procopén (1792-1868) entinen koti. Sen
piirsi sama arkkitehti kuin Jacobssonien Hämeenkadun talonkin,
arkkitehti Charles Johnsson. Hänestä en ikäväkseni löytänyt
juuri mitään tietoa internetistä, mutta hän lienee ollut
keskeisiä tekijöitä Turun palon jälkeisessä
rakennussuunnittelussa C.L. Engelin (1778-1840), Pehr Johan Gylichin
(1786-1875) sekä nuoremman sukupolven arkkitehdin Frithioff
Strandellin (1865-1925) ohella. Procopén taloon eli ns. Procopéska
gårdeniin avattiin vuonna 1962 Jacobssonien koti-interiööriä
esittelevä museo Ett Hem, joka Åbo Akademin Säätiön omistuksessa
toimii samalla paikalla edelleenkin.
Siitäkin huolimatta, että Alfred
(1841-1931) ja Hélène (1854-1928) Jacobsson eivät koskaan asuneet
tässä talossa tuntuu huoneisto asutulta eikä epäautenttisuus
häiritse lainkaan. Alfred Jacobsson oli monen alan yrittäjä ja
konsuli ja hänen vaimonsa konsuli Kumlinin tytär ja kauppaneuvos
Abraham Kingelinin tyttärentytär. Kingelinin, merkittävän
liikemiehen kautta Jacobssoneilla oli perheyhteys myös Ernst ja
Magnus Dahlströmiin. Heillä taas oli suuri rooli Turun
Taideyhdistyksen perustamisessa. Sekä Dahlströmit että Jacobssonit
ajoivat yliopiston saamista Turkuun ja heillä olikin suuri vaikutus
Åbo Akademin perustamiseen vuonna 1918.
Hjalmar Munsterhjelm: Talvinen maisema. Öljy, 1872. Kuva: TJ |
Kierros alkaa ns. Kingelinin huoneesta.
Tässä huoneessa pääsee heti sukeltamaan siihen yllä
mainitsemaani aikakapseliin. Seinällä on mm. Hjalmar Munsterhjelmin
maalaama ihastuttava talvinen maisemakuva, joka oikein huokuu kylmää
talvi-illan tunnelmaa. Tällaista tunnelmaa ei saa aikaan kameralla.
Siinä maalaustaide on edelleenkin valokuvaa edellä: kyvyssä
vangita tunnelmaa. Huoneessa on muhkea nojatuoli viehättävän
sekretäärin vieressä, joka oikein kutsuu istumaan alas, ottamaan
mustekynän käteen ja aloittamaan kirjalliset työt. Mutta ikävä
kyllä museoesineisiin ei saa koskea. Olisipa tällaisia huonekaluja
itselläkin. Olisi kiva omistaa kirjoituspöytä, joka oikein imaisee
kirjoittamaan. Jostain syystä nyt kirjoittamisen aloittamiseen
tarvitaan muitakin houkuttimia.
Felix Nylund: Alfred Jacobsson. Marmori, 1913. Kuva: TJ. |
Seuraava huone on konsulin huone, jota
hallitsee Felix Nylundin vuonna 1913 Alfred Jacobssonista tekemä
marmorinen puolivartalokuva. Valmistuessaan veistos oli konsulin
mielestä kuulemma liian suuri, mutta niin se kuitenkin lopulta sai
jäädä taloon. Nylundin veistos on mielestäni hämmästyttävän
jäykkä ja kaavamainen, päätä lukuun ottamatta se on ikään kuin
kirveellä veistetty. Pääkin muistuttaa ilmeettömyydessään
klassisen ajan kreikkalaisia veistoksia. En hämmästyisi, vaikka
Nylund olisi nähnyt kubistisia muotokuvia ja soveltanut niiden
periaatteita veistoksen ylävartaloon, olihan kubismi nimenomaan
tuolloin jo laajalti tunnettua. Nylund on yrittänyt olla ajan
hermolla. Tässä työssä voi nähdä 1800-luvun lopun realismin
pohjalle soviteltua orastavaa modernin klassismin vaikutusta ja ajan
kansainvälisten taidevirtausten tuomaa avant garde-henkeä. Konsulin
huoneessa on lisäksi muutakin kiinnostavaa, nimittäin kirjoittajan
mielestä talon kiintoisin esine, isännän kirjoituspöytä.
Ovennurkkaan katonrajaan on kiinnitetty hallitsijamuotokuva, joka
empiiristen tutkimusteni perusteella esittää Ruotsin kuningasta
Oscar II:ta, joka hallitsi vuosina 1872-1907. Jos olen oikeassa ja
kyseessä on juuri Oscar II, edustaa tämän muotokuvan esillä
pitäminen sortovuosina vahvaa poliittista kannanottoa. Toisaalta, on tuossa kuvan miehessä paljon samaa itse talon isännän, Alfred Jacobssoninkin kanssa. [EDIT 30.9.: Sain museosta vahvistuksen, että kyseessä on juurikin Oscar II.]
Hallitsijamuotokuva (Oscar II) konsulin huoneen nurkassa. Kuva: TJ. |
Sali. Kuva: TJ. |
Kello 1700-luvulta, Meissen-posliinia. Kuva:TJ. |
Seuraava huone on sali, josta nostan
esille lasikuvun alla mahonkilipaston päällä olevan koristeellisen
Meissen-posliinia olevan rokokookellon. Sali on toki rakennuksen
näyttävin huone, mutta siinä on myös vähiten kirjoittajaa
kiinnostavia yksityiskohtia. Ehkä pieni mutta kiintoisa
miniatyyrikokoelma on kuitenkin syytä tässä mainita.
Yksi kuudestatoista miniatyyristä. Ranskalainen 1600-luvulta? Todennäköisesti emalimaalaus. Kuva: TJ. |
Kokoelmassa
on kuusitoista miniatyyrimaalausta. Miniatyyrit, joita on maalattu
1500-luvulta alkaen, ovat rajatapauksia: ne voidaan tulkita joko
taideteoksiksi tai koriste-esineiksi (koru). Myös niiden maalarit
olivat usein kultaseppiä, sillä työ oli suurta tarkkuutta vaativaa
ja tehtiin suurennuslasin avulla.
Seuraava huone on konsulinnan huone.
Mainittakoon, että myös konsulinnalla oli oma kirjoituspöytänsä.
Jacobssonit olivat siis kirjoittavaista porukkaa. Pitää muistaa
myös, että entisaikaan kirjeiden kirjoittaminen oli tärkeä
kommunikointitapa ja se vei paljon aikaa. Pöytävalaisin muistuttaa
toisaalta August Strindbergin valaisinta hänen viimeisessä
asunnossaan Tukholman Drottninggatanilla, toisaalta se tuo mieleen
1960-lukulaisen neuvostoliittolaisen avaruusmatkailun. Huoneen
nurkassa on pienikokoinen mutta kiehtova Tyko Sallisen maisemamaalaus
Cagnesista (mahdollisesti 1920-luvulta, jolloin Sallinen oleskeli
Etelä-Ranskassa) ja Akseli Gallen-Kallelan Muikuntähystäjä
vuodelta 1906.
Yrjö Liipola: Istuva vanha mies, patinoitu kipsi, 1906. Kuva: TJ. |
Bertel Thorvaldsen: Kristus. Kipsikopio Kööpenhaminan Vor Frue Kirkessä olevasta suurikokoisestta marmorioriginaalista. Kuva: TJ. |
Makuuhuoneessa
on Yrjö Liipolan vuonna 1906 tekemä veistos Istuva vanha
mies. Liipolan työ onkin oikein
onnistunut ja sisäistä voimaa henkivä. Vaikutteita on varmasti
tullut Rodinilta, esimerkkinä miehen mietteliäs, sisäänpäin
käpertynyt asento. Huoneessa on toinenkin kiintoisa veistos,
nimittäin Bertel Thorvaldsenin (1770-1844) Kristus
vuodelta 1821. Kööpenhaminan Vor Frue Kirkessä sijaitsevasta
marmorioriginaalista tuli niin suosittu, että siitä tehtiin
lukemattomia kipsisiä pienoiskopioita myyntiin. Tämä makuuhuoneen
Kristus on yksi
niistä.
Vielä
yksi huone pitää mainita, nimittäin ruokasali. Tummasävyinen
barokkihenkinen sali on talon vaikuttavin huone ainakin kirjoittajan
mielestä. Kiinnostavia yksityiskohtia ovat mm. hieno
intarsiakoristeltu kaappi, jossa on antiikin Kreikasta ammentava
kuva, jossa vaunuissa kolmea laukkaavaa hevosta ohjastava nuori mies
näyttää matkaavan pilven päällä. Kyseessä saattaa olla joku
jumalhahmo, mutta häntä ei oikein pysty tunnistamaan.
Yksityiskohta ruokasalin kaapin intarsiakoristelusta. Kuva: TJ. |
Kaapissa
muualla olevat lyyraintarsiat antavat viitteitä Apolloon, mutta
pelkästään niiden perusteella hahmon tunnistaminen on hataraa.
Kreikkalaisessa kuvastossa ei juuri esitetty muita hahmoja kuin
jumalia tai sankareita, joten tunnistettavuus oli tärkeää. Ehkä
tässä onkin kyseessä uusklassismin keskeinen ajatus eli että
antiikin kuvakieltä käytetään mukaillen uusien ajatusten
esittämiseksi. Miehellä nimittäin näyttäisi olevan housut ja
sikäli kuin minä tiedän, kreikkalaiset ja roomalaiset eivät
käyttäneet housuja vaan erilaisia viittoja, vaippoja ja kaapuja.
Miehen hiuksetkin ovat hieman liian barbaarimaisen liehuvat ja pitkät
kreikkalais-roomalaiselle kuvakulttuurille.
Ruokasali. Kuva: TJ. |
Ruokasalissa on hyvä istahtaa hetkeksi hengittämään sisäänsä sadan vuoden takaista tunnelmaa. Raskas sisustus eristää tehokkaasti interiöörin ulkomaailmasta ja helpottaa siten museovierailijan aikamatkailua. Pöytä ei ole katettu, mutta uskon sen joulun alla olevan. Jostain syystä tämä huone henkii talvea. Nurkassa oleva valkoinen pyöreä kakluuni tuntuu hehkuvan lämpöä. Ruuan tuoksu on helppo kuvitella – niin, ja ne vieraat. Ympärillä on ruotsinkielinen puheensorina. Sisäkkö tuo liemimaljan pöytään. Päivällinen alkaa.
Jacobssonien
kotimuseo Ett Hem on
avoinna kesäisin sekä muutamana muuna ajankohtana kuten joulun
alla. Aukioloajat ja lisätietoa löytyy osoitteesta
http://etthem.fi.
Lähteet:
Nummelin, Rolf, ˮEtt
Hemˮ.
Åbo Akademin omistama Alfred ja Helene Jacobssonin museo,
Turku, 2005.
Museon
opastekstit
Oppaan
kertomukset
http://etthem.fi
www.livrustkammaren.se
https://www.thorvaldsensmuseum.dk/en/collections/work/A82
Berggren,
Lars, Landen, Annette et al., Väggarna
talar. Åbo Akademis byggnader under hundra år,
Åbo, 2017.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti